کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، رکورددار خرید تسلیحات آلمانی

به گزارش افکارنیوز،«خبرگزاری فرانسه» نوشت: دولت آلمان از صادرات تسلیحات درآمد کلانی کسب می‌کند و در این زمینه سهم کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بسیار قابل توجه است. به طوریکه ارزش آن در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی حدود ۸۱۷ میلیارد یورو می‌رسد.

در این گزارش آمده است که در سال گذشته آلمان به کشورهای بحران‌زده از جمله بحرین، قطر، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ۱.۴ میلیارد یورو تسلیحات فروخته است.

از آغاز سال میلادی جاری تاکنون بیشترین میزان فروش سلاح به قطر بوده است.

«یان فان آکن» نماینده حزب چپ در این مورد به روزنامه «زوددویچه» گفت: «در صورتی که وضع به همین ترتیب ادامه پیدا کند، در سال ۲۰۱۳ به رکورد تازه‌ای دست خواهیم یافت.»

این اتفاق بعید نیست چرا که ارزش تجارت سلاح با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از کل سال ۲۰۱۱ بیشتر است.

این در حالی است که بحرین با کمک تسلیحات تولید آلمان طی ۲ سال اخیر مخالفان بحرینی را با خشونت تمام سرکوب کرد. فان‌آکن نیز از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به عنوان بهترین دوست کشورهای مستبد حاشیه خلیج‌فارس یاد کرده است.

این اقدام آلمان انتقادهای فراوانی را در داخل این کشور به دنبال داشته است. با این حال این کشور برای فروش مقادیر بیشتر سلاح به این کشورها اعلام آمادگی کرده است. در سال ۲۰۱۲ سخنگوی دولت آلمان فروش تسلیحات به عربستان سعودی را با نقش ثبات دهنده ریاض در منطقه توجیه کرد.

آلمان پس از آمریکا و روسیه سومین کشور صادرکننده سلاح در جهان است.