به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای واشنگتن را شریک جرم در خون‌ریزی‌های اخیر مصر دانسته است.

در بخش آغازین این مقاله با عنوان «خون‌ریزی در مصر، همدستی آمریکا» آمده است: «برای میلیون‌ها نفر از مردم مصر که هنوز از شوک قتل‌عام روز چهارشنبه در این کشور بیرون نیامده‌اند، یک سوال بسیار اساسی وجود دارد و آن اینکه چگونه می‌توان با کسانی سر صلح داشت که آماده‌اند تا شما را بکشند و اینکه چگونه می‌توان جلوی خونریزی‌های دیگر باره آنها را گرفت؟»

نیویورک‌تایمز تلاش‌های گروه‌های میانجی غربی در مصر را هم از جمله عوامل ایجادکننده بحران در مصر ذکر کرده است. در این گزارش به دیدار برخی از اعضای گروه اخوان‌المسلمین با دیپلمات‌های خارجی از جمله «برناردینو لئون»، نماینده اتحادیه اروپا و «ویلیام جی برنز»، معاون وزارت خارجه آمریکا اشاره و تأکید شده این تلاشهای میانجی‌گرانه، مشکل‌ساز بوده‌اند چرا که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر با طرح‌های پیشنهادی آنها موافقت نکرد.

ضمن اینکه تلاشهای میانجی‌گرانه تنها بر مذاکره با گروه اخوان‌المسلمین متمرکز بوده‌اند در حالی که یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۶۹ درصد از مردم مصر از طیف‌های سیاسی مختلف با اقدام ارتش برای برکناری محمد مرسی از قدرت مخالف بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: «نکته بدتر اینکه، لفاظی‌های غیرمسئولانه و شوکه‌آور وزارت خارجه آمریکا و سایر کشورهای غربی که از گروه اخوان‌المسلمین و سایر تظاهرات‌کنندگان خواسته‌اند از خشونت اجتناب کنند به دسیسه‌گران این فرصت را داده تا جرائم شنیعی را در لفافه مبارزه با خشونت مرتکب شوند.»

فاجعه‌بارترین خطای میانجی‌گران غربی، به زعم روزنامه نیویورک‌تایمز، اعمال فشار بر قربانیان حوادثمصر، یعنی گروه اخوان‌المسلمین بود. آنها به غلط، این گروه را مسئول بحران در مصر می‌دانستند، حال آنکه ریشه بحران در لغو قانون اساسی و برکناری رئیس جمهور قانونی از قدرت نهفته بود.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «اظهارات تعجب‌آور جان کری، وزیر خارجه آمریکا در روز ۱ آگوست که گفت اقدام ارتش، دموکراسی را در این کشور احیا کرده است این احساس را ایجاد نمی‌کرد که آمریکا حامی تظاهرات‌‌های مسالمت‌آمیز است.»

نیویورک تایمز به نقش تحلیل‌های رسانه‌ها و مقامات غربی در کمک به بحران‌آفرینی در مصر اشاره می‌کند و می‌نویسد: «به زحمت روزی هست که در آن یک مقام رسانه‌ای، تحلیلگر یا مقام دولتی این ایده را القا نکند که واشنگتن تأثیر آنچنانی در تصمیمات ژنرال‌های مصری نداشته است. این راهبرد ولنگارانه، راه به جایی نخواهد برد. آمریکا[در مصر] تأثیرگذار بوده و هنوز هم هست. این یک مقام آمریکایی و نه مقام مصری بود که به کادر مرسی نهایی شدن تصمیم کودتا را اعلام کرد.»

این روزنامه آمریکایی تأکید می‌کند که تنها با مسئول دانستن کسانی که این خونریزی را به راه انداخته‌اند می‌توان از حصول دموکراسی، حق حیات و آزادی در مصر مطمئن شد.

نیویروک تایمز در پایان مینویسد: رژیمی که در مصر میبینیم، رژیم تازهای نیست. ما با این رژیم به خوبی آشناییم. رهبران رژیم فعلی، شکنجه، سرکوب و رکود[اقتصادی] میفروشند. مردم مصر خریدار آن نیستند؛ آمریکا هم نباید باشد.