مخالف دولت اوباما با مداخله نظامی درسوریه

به گزارش افکارنیوز، در نامه ژنرال مارتین دمپسی، ‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اعضای کنگره کشورش که توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، استفاده از حملات موشکی یا گزینه‌های دیگری که نیاز به استقرار نیروهای آمریکایی داشته باشد رد شده است.

وی گفته است: با وجود اینکه ارتش آمریکا قادر به ساقط کردن نیروی هوایی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است ومی‌تواند توازن را پس از دو سال و نیم جنگ در سوریه به نفع اپوزیسیون مسلح تغییر دهد اما چنین رویکردی آمریکا را بار دیگر وارد جنگ تمام عیار دیگری در جهان عرب می‌کند و هیچ استراتژی برای صلح در کشوری که درگیر اختلافات قومی شده است برجای نمی‌گذارد.

ژنرال دمپسی در این نامه که به تاریخ ۱۹ اوت است، آورده است: شرایط امروز در سوریه انتخاب میان دو طرف نیست بلکه انتخاب یکی از چندین طرف است و به عقیده من طرفی را که ما انتخاب می‌کنیم باید آمادگی ارتقای منافع خودشان و نیز منافع ما را داشته باشد. اما آنها(مخالفان) هم اکنون چنین آمادگی را ندارند.

ژنرال دمپسی در نامه خود جنگ سوریه را غم انگیز و پیچیده توصیف کرده است.

وی می‌نویسد: این جنگ ریشه در درگیری‌های جناح‌های مختلف و نیز جنگ قدرت دارد که حتی پس از سرنگونی حکومت اسد نیز ادامه پیدا می‌کند. ما باید کارآمدی گزینه‌های نظامی محدود را در چنین شرایطی ارزیابی کنیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گزینه‌هایی برای آموزش گروه‌های مخالف، حملات محدود علیه دفاع هوایی سوریه و نیز ایجاد منطقه حائل برای اپوزیسیون را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: لازم است از رسیدن به نتایج مشابهی همچون جنگ‌های عراق و افغانستان پرهیز کنیم و این اقدام با زمینه سازی برای انتقال قدرت در آینده مهیا می‌شود.

این مقام نظامی آمریکا همچنین به خطرات از دست دادن هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا و ضررهای آن اشاره کرد.

و گفت: ما می‌توانیم نیروی هوایی سوریه را ساقط کنیم و این امر موجب می‌شود تا نیروی هوایی اسد دیگر نتواند مخالفان را از طریق هوا هدف قرار دهد اما این به معنای مداخله بیشتر آمریکا در این درگیری خواهد بود. استفاده از نیروهای ارتش آمریکا می‌تواند توازن را در ارتش کشورمان تغییر دهد اما نمی‌تواند به اختلافات تاریخی قومی، مذهبی و قبایلی که به این درگیری‌ها دامن می‌زند، پایان دهد.

این مقام در ادامه از فواید توسعه سیاست کنونی دولت اوباما در خصوص سوریه صحبت کرد و گفت: آمریکا میتواند کمکهای بشر دوستانه بیشتری به سوریها ارائه دهد و چنانچه از واشنگتن خواسته شود میتوان اپوزیسیون میانه را در سوریه بیش از پیش تقویت کرد. چنین رویکردی بهترین چارچوب برای استراتژی آمریکا در قبال سوریه است.