" بندر بن سلطان " نقش کلیدی در حمله به سوریه دارد

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی به قلم «دیوید آزبورن» نوشت «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان که روابط بسیار نزدیکی با واشنگتن دارد، نقش مهم و کلیدی در تلاش‌ها برای اقدام نظامی علیه سوریه ایفا می‌کند.

آزبورن با بیان اینکه «بندر بن سلطان» به عنوان سفیر سابق عربستان در واشنگتن، همواره و در دوران پنج رئیس‌جمهور مختلف روابط خوب خود با آمریکا را حفظ کرده، نوشته است که وی اکنون «بار دیگر در نقش مهره‌ای کلیدی برای کمک به آمریکا و متحدانش در تغییر اوضاع سوریه به ضرر «بشار اسد»، ظاهر شده است».

به نوشته ایندیپدنت، «بندر بن‌ سلطان» در چند ماه گذشته تمرکز اصلی خود را روی جلب حمایت‌های بین‌المللی نظیر ارسال سلاح و آموزش به مخالفان دولت سوریه گذاشته تا بتواند «بشار اسد» را در سوریه از قدرت کنار بزند.

نویسنده این یادداشت می‌افزاید: این یکی از اهداف بلندمدت عربستان بود که در چند روز گذشته با بحران ناشی از حمله شیمیایی گزارش شده در اطارف دمشق همراه شده است. ریاض می‌گوید این حمله باید با پاسخی سخت همراه باشد. ریاض این پیام را از طریق سفیر کنونی خود در واشنگتن «عادل الجبیر» که او خود یکی از دست‌پرورده‌های «بندر بن سلطان» است، به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا رسانده است.

به نوشته «آزبورن» اولین بار این دستگاه اطلاعاتی عربستان بود که مدعی شد دولت سوریه در ماه فوریه در حملات خود به مخالفان از گاز «سارین» استفاده کرده است.

در حالی که سفر اخیر «بندر بن سلطان» به روسیه که با هدف بازداشتن «ولادیمیر پوتین» از پشتیبانی سوریه انجام شد، شکست خورد، وی هنوز هم در دیگر پایتخت‌های اروپایی دستکم به دلیل به دلیل روابطی که در زمان حضورش در واشنگتن با آن‌ها برقرار کرد، از نفوذ بالایی برخوردار است. وی اخیرا برای مذاکره با مقامات اروپایی سفرهایی به لندن و پاریس داشته تا که البته خیلی رسانه‌ای نشدند.

ایندیپندنت با بیان اینکه «بندر بن سلطان» در سال ۲۰۰۳ نیز تلاش گسترده‌ای در حمایت از اقدام نظامی علیه عراق انجام داد و اکنون نیز «فشارهای وی بر کاخ سفید و کنگره به آرامی در حال ثمر دادن است. گفته می‌شود که سیا در یکسال گذشته برای آموزش نظامی مخالفان دولت سوریه در خاک اردن مستقیما با «بندر بن سلطان» کار کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی هم روز گذشته به والاستریت ژورنال گفت عربستانیها در موضوع سوریه شرکایی غیرقابل اجتناب هستند و نظرات آنها به شدت بر تصمیمات مقامات آمریکایی تاثیرگذار است. وی افزود: هیچکس نمیخواهد به تنهایی کاری کند.