به گزارش افکارنیوز، مقامات وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) روز جمعه(۳۰ آگوست، ۸ شهریور) اعلام کردند، ناو جنگی امریکا موسوم به «یو‌اس‌اس سان انتونیو»(USS San Antonio) حامل صدها تفنگدار امریکایی با استقرار در شرق مدیترانه، به پنج ناوشکن دیگر این کشور که به موشک‌های کروز مجهز هستند، پیوسته است.

به گزارش رویترز، این ناو جنگی امریکایی روز پنج‌شنبه در حرکت از دریای سرخ و بعد از عبور از کانال سوئز، به دستور مقامات امریکا در شرق مدیترانه متوقف و در همان‌جا مستقر شد.

یو. اس. اس سان آنتونیو و دو ناو جنگی دیگر امریکا حامل دو هزار و دویست تفنگدار امریکایی، برای مدت شش ماه در حال گشت‌زنی در اطراف منطقه شبه جزیره عرب بوده‌اند.

حضور نظامی امریکا در شرق مدیترانه در حالی افزایش می‌یابد که مقامات این کشور در حال بررسی طرح‌های ممکن برای اقدام نظامی علیه سوریه هستند.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، روز جمعه ادعاهای تایید نشده واشنگتن مبنی بر استفاده دولت دمشق از تسلیحات هسته‌ای را تکرار کرد و از «اطمینان بالای جامعه اطلاعاتی» امریکا درباره مسئول بودن دولت سوریه در حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق سخن راند.

بعد از این اظهارات، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفت، واشنگتن به دنبال اقدام نظامی «محدود و کم سطح» علیه سوریه است «نه هرگونه اقدام نظامی که نیروی زمینی را شامل شود.»

لفاظی‌های جنگ‌افروزانه علیه سوریه بعد از ادعای اخیر مخالفان مورد حمایت خارج این کشور مبنی بر حمله شیمیایی دولت بشار اسد به حومه دمشق شدت یافت.

جورج صبرا، رئیس مخالفان دولت دمشق موسوم به «ائتلاف ملی سوریه»، روز چهارشنبه(۲۱ آگوست، ۳۰ مرداد) ادعا کرد، ۱۳۰۰ نفر در حمله شیمیایی دولت دمشق به مواضع شبه‌نظامیان در «عین ترما»، «زملکا» و «جوبر» در حومه دمشق کشته شده‌اند.

دولت سوریه این ادعا را به شدت رد کرده و آن را نوعی عملیات انحرافی پرچم دروغین از سوی شبه‌نظامیان دانسته است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز پنج‌شنبه اعلام کرد، دمشق از خود در مقابل هرگونه تجاوز دفاع خواهد کرد و تهدیدات مطرح شده فقط پایبندی سوریه را به «اصول و استقلال خود» افزایش خواهد داد.

در همين حال، شماري از افسران نظامي امريکا با درجات مختلف شامل ستوان تا ژنرال چهار ستاره (ارتشبد)، نگراني شديد خود را از پيامدهاي ناشي از حمله احتمالي امريکا به سوريه، ابراز کردهاند.