به گزارشافکارنیوز، محمد عبدالستار اظهار کرد: کمیته‌ی عالی حج سوریه، دولت عربستان را مسوول ممانعت از ادای رکن اساسی و مهم اسلام، یعنی حج توسط مردم سوریه می‌داند.

او اقدام مقامات سعودی در جلوگیری از فریضه‌ی حج مردم سوریه و محروم کردن آن‌ها از شرکت در مناسک حج واجب امسال مانند سال گذشته را سیاسی دانست و ادامه داد: حج یک رکن اساسی از ارکان اسلام است و هیچ کشور، نظام و سیاستی نمی‌تواند آن را سیاسی کند و این فریضه نباید تحت تأثیر هواها، تمایلات، تصمیم‌گیری‌ها یا مسائل سیاسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج در این برنامه که از تلویزیون سوریه پخش شد، وزیر اوقاف سوریه گفت: من پس از نشست کمیته‌ی عالی حج سوریه اعلام می‌کنم، هیچ شکی وجود ندارد که ملت سوریه از دو سال پیش به‌شکل ظالمانه و بی‌سابقه‌ای از ادای رکن حج و عمره محروم شده‌اند.

این مقام سوری ادامه داد: قبلا بیش از ۳۰۰هزار نفر از سوریه در موسم عمره‌ی رمضان به سرزمین وحی مشرف می‌شدند تا اعمال عمره را بجا آورند؛ اما حالا مردم سوریه نه‌تنها از فریضه‌ی حج، بلکه از عمره هم محروم شده‌اند و مقامات سعودی آن‌ها را کاملا از حج و عمره محروم کرده‌اند.

عبدالستار گفت: در نامه‌ای از مقامات سعودی خواستیم زمانی را برای سفر بعثه‌ی حج سوریه تعیین کنند تا درباره‌ی تمام تدابیر لازم برای این‌که حجاج سوری بتوانند امسال در موسم حج شرکت کنند، به توافق برسیم. همچنین نامه‌ی دیگری فرستادیم؛ اما تا کنون به ما پاسخی نداده‌اند و متأسفانه وزارت حج عربستان تصمیم گرفته است، امسال هم مردم سوریه را از حج محروم کند، در حالی که ما تلاش کرده‌ایم دین را سیاسی نکنیم.

وی همچنین یادآوری کرد: با وجود این‌که تمام اقدامات مربوط به سفر علاقه‌مندان به حج را انجام دادیم، به این امید که امسال مردم سوریه بتوانند به سرزمین وحی مشرف شوند؛ اما باید به مردم اعلام کنیم، دستیابی به روادید حج وقتی نه سفارتی نه کنسولگری و نه هواپیمایی وجود دارد، دشوار است.

او افزود: مقامات سعودی که امسال هم با کارشکنی خود، حق مسلم مردم سوریه را برای شرکت در فریضهی حج نقض کردهاند، در اقدامی فریبکارانه به گروههای مخالف برهمزنندهی امنیت و ثبات در سوریه مجوز دادهاند تا سوریهای مقیم کشورهای ترکیه، اردن و لبنان را به حج اعزام کنند.