مدیر المیادین: موضع ایران در سوریه قدرتمندتر شد

به گزارش افکارنیوز، غسان بن جدو کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر شبکه المیادین پس از سخنان باراک اوباما درباره سوریه، تاکید کرد: اوباما تصمیم برای جنگ را به کنگره آمریکا واگذار کرد که این تصمیم رئیس جمهور آمریکا نشان داد وی از اختیاراتی که قانون اساسی به وی داده بود، چشم پوشی کرد تا خود را فردی دموکراتیک و مردمی نشان دهد.

بن جدو با اشاره به اینکه این اقدام رئیس جمهور آمریکا یک ژست سیاسی بوده است، افزود: اوباما با تصمیم جدید خود این پیام را رسانده که حمله به سوریه نتایج زیادی می تواند داشته باشد وگرنه سریعتر در این باره تصمیم گرفته می‌شد.

وی با اشاره با اینکه انتظار می‌رفت مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اوباما را برای صحبت درباره یک تصمیم نظامی در نشست خبری همراهی می‌کرد، ابراز داشت: اوباما همان مسیری را رفته که دیوید کامرون طی کرد، نخست وزیر انگلیس بیش از همه از جنگ سخن می‌گفت ولی با بردن مسئله به پارلمان از ورود به حمله نظامی شانه خالی کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که هدف اصلی از طراحی سناریو شیمیایی علیه سوریه فشار بر ایران است که این فشارها همزمان با رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به تهران بود تا ایران وادار به عقب نشینی شود.

بن جدو در ادامه درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که گفته بود، «مسکو در جنگ علیه سوریه حضور نخواهد داشت»، گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از این اظهارات لاوروف راضی نیست و این را منابع کاملاً موثق از کرملین گزارش داده‌اند، دلیل برای این مسئله این است که یک روز بعد از این اظهارات روسیه یک کشتی جنگی جدید به دریای مدیترانه اعزام کرد، حتی پس از آن شخصاً پوتین با سران آلمان و انگلیس گفت‌وگو کرده تا مانع از وقوع جنگ شود.

وی تاکید کرد که موضع روسیه درباره سوریه این است که آمریکا وارد فضای نظامی برای بحران سوریه نشود و کاخ سفید به حل سیاسی پایبند باشد و در تمام نشست‌های مربوط به سوریه بین دو طرف این مسئله دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران بر خلاف روسیه به شکلی مناسب‌تر وارد بحران شیمیایی سوریه شد، تاکید کرد که مقامات ایرانی از شب پنجشنبه اظهارات صریحی درباره اینکه تهران نظاره گر حمله نخواهد بود، مطرح کرده‌اند که دلیل این اظهارات این بود که انتظار می‌رفت در آن شب حمله آمریکا آغاز شود ولی همان اظهارات در کنار تصمیم پارلمان انگلیس باعثشد تا باراک اوباما وادار به عقب نشینی شود.

مدیر شبکه المیادین با اشاره به اینکه آمریکا هنوز از حمله منصرف نشده تاکید کرد که با این وجود اوباما به وضوح عقب نشینی کرده است.

وی گفت: اکنون دشمنان عربی سوریه که همه نامشان را می‌دانند ناامید هستند و در نشست یکشنبه وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است آنها به آمریکایی‌ها تضمین بدهند که هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه قانونی است.

بن جدو با تاکید بر اینکه پس از سخنان اوباما مخالفان سوری نیز به شدت ناامید شده‌اند، افزود: در این میان ترکیه بیش از همه ناامید شده است، چرا که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در روزهای اخیر تمام عرف‌های مربوط به اظهارات در سطح یک مقام سیاسی را کنار گذاشته و حتی تاکید کرده که آنکارا حمله محدود را کافی نمی‌داند بلکه حمله همه جانبه باید آغاز شود؛ گویا وی یکی از رهبران معارضان سوری است و این مرسوم نیست که یک نخست وزیر اینگونه سخن بگوید که این نشان می دهد چقدر مقامات تُرک نگران شرایط سوریه هستند.

وی تاکید کرد که اکنون طرف ایرانی بیش از گذشته موضعاش برای ورود غیر مستقیم به بحران سوریه قدرتمند شده است.