کری: ترکیه، عربستان و امارات اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی داده‌اند

به گزارش افکارنیوزبه نقل از شبکه «سی ان ان»، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به نمایندگان کنگره اعلام کرد که سه کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده و ترکیه به آمریکا پیشنهاد داده‌اند که از تجهیزات و پایگاه‌های نظامی این کشورها برای اقدام نظامی علیه سوریه استفاده کند.

برخی منابع روز دوشنبه اعلام کردند کری در یک تماس تلفنی با قانونگذاران دموکرات اعلام کرده است که این کشورها اولین سه کشوری هستند که چنین پیشنهادی را مطرح کردند و انتظار می‌رود که کشورهای دیگر نیز چنین پیشنهادی را مطرح کنند.

یکی از مشاوران دموکرات به سی ان ان گفت که ۱۲۷ نماینده دموکرات از مجلس نمایندگان آمریکا در این تماس با کری مشارکت داشتند.

اختلافات بسیار زیادی در زمینه اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه وجود داشت زیرا وقتی «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که خسارات جانبی حمله احتمالاً‌ کم خواهد بود، برخی از قانونگذاران این سوال را مطرح کردند که دمپسی بر چه اساسی این مطالب را بیان می‌کند.

دو تن از دیپلمات‌های ارشد عربی اعلام کردند که گفت‌وگو با عربستان و امارات در مراحل مقدماتی است و جزئیات این مسئله هنوز مورد بحثقرار نگرفته است اما دو نفر از سناتورهای پیشرو جمهوری خواه که روز دوشنبه با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کردند، گفتند که دولت آمریکا بر افزایش حمایت از مخالفان سوریه به منظور تغییر توازن قدرت در جنگ داخلی این کشور تأکید کرد.

«لیندسی گراهام» یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرد: به نظر می‌رسد که دولت آمریکا طرح‌های محکمی برای به روز کردن مخالفان سوریه در نظر دارد.

«جان مک‌کین» از دیگر اعضای جمهوری خواه کمیته نیروهای مسلح سنا نیز که با اقدام یکجانبه آمریکا علیه سوریه مخالف بود گفت که از حمله بسیار محدود آمریکا بعد از نشستی که تشکیل شده است، حمایت می‌کند اما مک کین به همراه لیندسی گراهام اعلام کردند که باید تضمین حاصل کنند که راهبرد آمریکا به اندازه کافی قوی و بادوام هست و سپس درباره تأیید اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه تصمیم‌گیری می‌کنند.

مقامات دولت آمریکا تقریباً هر روز جلسات محرمانه‌ای را در هفته جاری درباره سوریه برگزار می‌کنند و اوباما نیز روز سه‌شنبه با «جان بینر» رئیس‌ اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا و «نانسی پلوسی» رئیس اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره سوریه وارد گفت‌وگو می‌شود و همچنین در صدد است با رهبران کلیدی کمیته‌ امنیتی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند.

«باک مک کئون» رئیس نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به سی ان ان اعلام کرد که دولت اوباما می‌بایست بر بی‌اعتمادی‌ مردم آمریکا درباره اتهامات اخیری که به دولت سوریه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در نزدیکی دمشق وارد آورده است، غلبه کند.

مک کین همچنین اعلام کرد فاجعه‌بار است که کنگره درخواست اوباما برای صدور مجوز حمله به سوریه را رد کند زیرا این مسئله اعتبار آمریکا و رئیس‌جمهور آمریکا را زیر سوال می‌برد.

با اینحال، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هشدار داده است که اگر به سوریه حمله شود یک جنگ منطقه‌ای به راه می‌افتد.

بر اساس این گزارش، در حالیکه تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی سوریه همچنان ادامه دارد، جان کری روز یکشنبه با اطمینان اعلام کرد که سوریه پشت حمله شیمیایی دمشق است.

وی روز یکشنبه به سی ان ان گفت که نمونههای خون و مو به دست آمده و آزمایش شده، استفاده از گاز شیمیایی سرین را تأیید کرده است.