خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم استفان کولینسون نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه رسما پایان هفت سال ماموریت رزمی آمریکا را در عراق اعلام کرد و گفت اکنون زمان ورق زدن صفحات جنگی است که منجر به کشته شدن هزاران عراقی و آمریکایی شده است. اوباما در سخنرانی خود که کاخ سفید آن را منتشر کرده است اعلام کرد " امشب من اعلام می کنم مأموریت رزمی آمریکا در عراق پایان یافته است.

عملیات آزاد سازی عراق پایان یافته است و مردم عراق اکنون مسئولیت امنیت کشورشان را در دست دارند. " وی تصریح کرد " در این فصل مهم در تاریخ آمریکا و عراق، ما به وظیفه خودمان عمل کرده ایم و اکنون زمان ورق زدن صفحات این جنگ است. " اوباما گفت اکنون کمتر از پنجاه هزار نفر از نیروهای آمریکایی در عراق باقی مانده اند.

ما صدها پایگاه نظامی را بسته ایم و میلیون ها قطعه تجهیزات را نیز از عراق خارج کرده ایم. وی افزود پایان یافتن این جنگ نه تنها به سود منافع عراق بلکه به نفع ما نیز است.

آمریکا برای اینکه آینده عراق را در دستان مردم این کشور قرار دهد بهای سنگینی را پرداخته است.

نیروهای آمریکایی فداکاری های بزرگی را انجام داده اند و درحالیکه با محدودیت بودجه در داخل روبرو بوده اند منابع عظیمی را صرف کرده اند.

اوباما تصریح کرد ما به خاطر اعتقاد مشترکمان با مردم عراق استقامت به خرج داده ایم. از زمان حمله سال دو هزار و سه آمریکا به عراق تاکنون چهار هزار و چهارصد و بیست و هفت سرباز آمریکایی در عراق کشته و همچنین سی و چهار هزار و دویست و شصت و هشت نیروی آمریکایی نیز زخمی شده اند. آمار دقیق تلفات عراقی ها بطور دقیق مشخص نیست زیرا شمار آنها را نمی توان از افرادی که براثر خشونت های قومی کشته یا زخمی شده اند تفکیک کرد.

بااین حال یک پایگاه اینترنتی در عراق اعلام کرد از زمان سرنگونی صدام تاکنون چهل و هشت هزار و ششصد عراقی کشته شده اند. باراک اوباما پیش از این سخنرانی خود گفته بود پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق به معنی پیروزی در این کشور نیست.

اوباما در دیدار با گروهی از نیروهای آمریکایی در پایگاهی نظامی در تگزاس افزود " مرحله رزمی ما در عراق پایان یافته است ". اوباما درعین حال هشدار داد هنوز کارهای زیادی در عراق باقی مانده است که باید انجام بدهیم و سخنرانی ساعت بیست وی به وقت محلی به معنی پیروزی نخواهد بود و نمی توانیم به یکدیگر تبریک بگوییم و فریاد پیروزی سر بدهیم. نوری مالکی نخست وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی برای مردم این کشور تاکید کرد ارتش و پلیس عراق مسئول امنیت در کشور است و اطمینان دارد که آخرین نیروهای آمریکایی براساس زمان تعیین شده یعنی تا پایان سال دو هزار و یازده عراق را ترک خواهند کرد. وی افزود امروز روزی است که در اذهان همه عراقی ها باقی خواهد ماند.

امروز عراق به یک کشور مستقل تبدیل شده است و از امروز نیروهای امنیتی عراقی در حفظ امنیت و دفاع از کشورشان نقش اصلی را ایفا خواهند کرد. این در حالی است که اختلاف ها بین گروه های سیاسی رقیب در عراق باعثشده است تا از انتخابات ماه مارس در این کشور تاکنون عراق نتواند دولت جدید را تشکیل بدهد.