به گزارش افکارنیوز، ‌ دیلما دا روسف، رئیس جمهور برزیل روز دوشنبه به محض مطلع شدن از جاسوسی‌های مقامات کاخ سفید از چت‌ها و ایمیل‌های او از وزیران کابینه‌ خود خواست تا نشستی فوری برگزار کنند.

«گلن گرین والد» ستون نویس روزنامه انگلیسی «گاردین» که در ریو د ژانیرو مستقر است روز یکشنبه اعلام کرد که چندی پیش اسنادی از اسنودن دریافت کرده است که مربوط به سال ۲۰۱۲ است.

این اسناد نشان می دهد که مقامات آمریکایی از ارتباطات اینترنتی رؤسای جمهور مکزیک و برزیل جاسوسی کرده‌اند.

این ستون نویس در یکی از مقاله‌های خود با عنوان «مسئله جاسوسی آمریکا، بحثبرزیل و مکزیک» نوشته است که مقامات آمریکایی ایمیل‌ها و چت‌های این دو رئیس جمهور را کنترل می کرده‌اند.

مطابق با این گزارش کارمندان بخش امنیت ملی آمریکا برای دستیابی به این اطلاعات از ایمیل روسف آغاز کرده بودند.

بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی در ابتدا در صدد برآمده بوده‌اند تا از روابط روسف با مشاوران و دیگر مقامات این کشور مطلع شوند و برای دستیابی به این اطلاعات از برنامه‌ای استفاده کرده‌اند که از طریق آن می توان به تمامی اطلاعات اینترنتی رئیس جمهور برزیل دست یافت و از محتویات آن مطلع شد.

خیلبرتو کاروالو، سخنگوی رئیس جمهور برزیل خاطرنشان کرده است که این نشست برای ارائه پاسخ‌هایی شدید الحن به جاسوسی مقامات کاخ سفید برگزار شده است.

در این نشست وزیران اعلام کرده‌اند که این اقدام در تناقض کامل با قوانین بین المللی قرار دارد.

کارشناسان آمریکای لاتینی معتقدند که این اقدام باعثخواهد شد تا روسف در دیدار با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود در خصوص تغییر در وضعیت روابط دو جانبه مذاکره کند.

روسف در ماه اکتبر به آمریکا سفر میکند.