به گزارش افکارنیوز، قاسم الاعرجی نماینده پارلمان عراق درباره علت اصلی بحران سوریه گفت: بحران سوریه تنها به این کشور مربوط نمی شود بلکه توطئه ای است که از سوی آمریکا در منطقه آغاز شده است این توطئه پس از آن اجرا شد که اسرائیل از نابود کردن مقاومت حزب الله لبنان و مقاومت حماس در فلسطین و بیداری اسلامی در کشورهای عربی ناتوان ماند، بنابراین آمریکا تصمیم گرفت حزب الله و جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد و روند سیاسی در عراق را تغییر دهد.

وی با بیان این مطلب افزود: آمریکا معتقد است سوریه در این زمینه یک گره اصلی است و تنها کشور عربی مقاوم در منطقه محسوب می شود که با اسرائیل رابطه ندارد لذا آمریکا تصمیم گرفت نظام بشار اسد را سرنگون کند تا از این طریق امنیت اسرائیل در منطقه را فراهم کند و حزب الله، حماس و عراق را تحت فشار قرار دهد و توان نظامی ارتش سوریه را نابود کند.

اعرجی تصریح کرد: واقعیت این است که توطئه آمریکا در منطقه شکست خواهد خورد زیرا این کشور دروغگو است و ملت آمریکا به خوبی می داند مقامات واشنگتن به آنها دروغ می گویند و من بر این باور هستم تحلیل های امام خامنه ای در این رابطه محقق خواهد شد و آمریکا شکست خواهد خورد.

نماینده پارلمان عراق درباره ارتباط ناامنی های عراق با تحولات سوریه گفت: طبعا اقدامات تروریستی که در عراق روی می دهد با حوادثسوریه و ارتباط القاعده با عربستان، قطر و ترکیه و حمایت این کشورها از گروه های مسلح در عراق مرتبط است. آنچه اکنون در عراق روی می دهد ناشی از همکاری گروه القاعده با گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه است و هدف از این ناامنی ها، بین بردن امنیت و برهم زدن ثبات در عراق و سوریه است.

وی در رابطه با برنامه دولت عراق برای قطع ارتباط تروریست ها در عراق با سوریه گفت: دولت عراق مرزهای مشترک با سوریه را تحت کنترل قرار داده است و تجهیزات نظارتی در این مرزها وضع کرده است و تدابیر امنیتی را در این زمینه تشدید کرده است اما با این حال همه می دانند اوضاع داخلی عراق منسجم نیست و متاسفانه برخی رجال سیاسی عراق با تروریست ها همکاری می کنند و در واقع به القاعده دستور می دهند که حمایت از تظاهرات در استان های الانبار و صلاح الدین از جمله این همکاری به شمار می رود.

نماینده پارلمان عراق خاطرنشان کرد: مردم عراق می دانند ناامنی های این کشور ناشی از مسئله طایفه گرایی است. در عراق گروه تروریستی وجود دارد که شیعه و سنی را می کشد و برخی رجال سیاسی که متاسفانه در دولت نیز مشارکت دارند القاعده را نه تنها یک گروه تروریستی نمی دانند، بلکه آن را گروه مقاومت می دانند و حتی از دارایی ها و اختیارات خود برای حمایت از این گروه استفاده می کنند و این افراد با قطر، ترکیه و عربستان سعودی در ارتباط هستند.

قاسم الاعرجی در ادامه گفت: ایران پشتیبان واقعی آزادگان جهان است و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حمایت از مقاومت و ملت های منطقه و مخالفت با حکام ظالم واضح و آشکار است. همه در انتظار حمایت های ایران هستند و حمایت معنوی ایران از حزب الله در جریان جنگ ۳۳ روزه و بازسازی لبنان پس از آن و حمایت مالی و معنوی از ملت عراق پس از سقوط رژیم صدام نمونه هایی از این حمایت ها محسوب می شوند.

وی افزود: من معتقدم دیپلماسی ایران به رهبری امام خامنه ای دیپلماسی موفقی است که می تواند از حقوق ملت ها دفاع کند و با کشورهای منطقه روابط حسنه ای برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا با ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی در عراق زمینه حمله به بغداد را فراهم کرد و پس از اشغال عراق چیزی یافت نکرد امروز نیز برای حمله به سوریه ادعای سلاح شیمیایی در سوریه را مطرح کرده اند. قطعا با حمله به سوریه و سرنگونی نظام بشار اسد، عراق از این مسئله دچار خسارت خواهد شد. طبیعی است حزب الله در صورت جنگ احتمالی علیه سوریه سکوت نخواهد کرد و تمامی منطقه درگیر جنگ و بحران خواهد شد.

نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: من معتقدم منطقه جنگ جدید را برنمی تابد و آمریکا با حمله به سوریه دچار خسارت خواهد شد و در آینده تحلیل و پیش بینی امام خامنه ای که فرمودند آمریکا مرتکب اشتباه در سوریه شده است، درک خواهند کرد.