واکنش آمریکا به سخنان لاوروف درباره سوریه

به گزارش افکارنیوز، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاهای قبلی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی سوریه، مسکو را به نادیده گرفتن «واقعیت‌ها» متهم کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت مسکو معتقد است استفاده از گاز سارین در روز ۲۱ آگوست یک اقدام تحریک‌آمیز علیه دولت سوریه بوده است.

جنیفر ساکی درباره این سخنان وزیر خارجه روسیه گفت: «او دارد خلاف موج باورهای عمومی در سطح بین‌المللی و مهم‌تر از آن بر خلاف واقعیت‌ها شنا می‌کند.»

که شورشیان فعال در خاک سوریه و مخالفان سوری مورد حمایت کشورهای خارجی مدعی شدند که بیش از یک هزار نفر در حمله شیمیایی دولت علیه مواضع شورشیان در حومه دمشق در ۲۱ آگوست کشته شدند.

این ادعاها در حالی صورت می‌گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونتهای مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیریهای این کشور از آن زمان کشته شدهاند. بر اساس گزارشهای منتشر شده، قدرتهای غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبهنظامیان معارض دولت در سوریه حمایت میکنند.