به گزارش افکارنیوز، این گروه متشکل از ۲۵ نفر پس از اینکه هفته پیش از زیارت مرقد امام رضا(ع) در مشهد به ترکیه بازگشتند به طور غیرقانونی تحت بازجویی قرار گرفتند که این مسئله واکنش شیعیان ایغدیر و حومه را در پی داشته است.

این گروه که سنشان بین ۱۴ تا ۲۰ سال است، پس از ورود به خاک ترکیه و کنترل گذرنامه‌شان در دروازه مرزی توسط پلیس این کشور، سواری خودرویی که به استقبالشان آمده بود شدند.

خودروی حامل این زائران، در فاصله یک کیلومتری از گمرگ توسط نیروهای ژاندارمری متوقف و کارت شناسایی‌شان کنترل شد. سپس در مسیر دوغوبایزیت به مسیر خود ادامه داد و پس از طی ۵ کیلومتر، این خودرو این بار توسط لباس شخصی‌ها با ادعای اینکه گزارش دریافت کرده‌اند متوقف و عکس انفرادی و جمعی این افراد گرفته شد. بعد گفته شد که به اداره امنیت و دادستانی دوغوبایزیت منتقل خواهند شد اما علی‌رغم گذشت ۲ ساعت، کسی از دادستانی مراجعه نکرد.

لباس شخصی‌ها پس از جستجوی دقیق چمدان و اشیای این افراد، آنها را تحت بازجویی قرار دادند و در ادامه نیز به زائران امام رضا(ع) گفتند که از ماکو یک گزارش تلفنی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه این افراد در ایران آموزش نظامی دیده و برای بمب‌گذاری در مناطق کارس، ایغدیر و وان و همچنین جنگیدن در کنار حکومت سوریه ماموریت دارند.

وقتی که اعضای گروه در پاسخ به لباس شخصی‌ها گفتند که مسیر حرکتشان اصلا از ماکو نبوده و امکان چنین تلفنی وجود ندارد، لباس شخصی‌ها که متوجه دروغ بودن مسئله شدند گفتند که با راست و دروغ بودن مسئله کاری ندارند و مامورند که گزارش را ارزیابی کنند.

این افراد از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۸ در اداره امنیت نگه داشته شدند و از طرق مختلف درباره سفر به ایران مورد تهدید قرار گرفتند.

پدر یکی از این زائران گفت: درک این مسئله موضوع سختی نیست. نمی‌خواهند شیعیان ترکیه اماکن مقدس در ایران را زیارت کنند. این اتفاق جدیدی نیست چرا که در دوران کودتاهای پست‌مدرن و ۱۹۸۰ نیز شاهد این‌گونه اقدامات غیرقانونی بوده‌ایم. این گونه تهدیدها نمی‌تواند مانع زیارت مرقد امام رضا(ع) شود. نمی‌توانند موجب ترس ما و بچه‌هایمان شوند.

همچنین یک دست‌اندرکار رسانه‌ای که نخواست اسمش فاش شود در مصاحبه با راست‌خبر اظهار کرد: مردم ایغدیر و ساکنان اطراف این شهر با شنیدن این خبر، متاثر شدند. می‌توان تاثیرات منفی کمپین و تبلیغات رسانه‌های نزدیک به حکومت علیه علویان و شیعیان را در همه جا احساس کرد که برخورد با نوجوانان شیعی یکی از این نمونه‌هاست.

یکی از این زائران نوجوان امام رضا(ع) نیز که دانش‌آموز سال دوم دبیرستان است با بیان اینکه برای اولین بار با یک لباس شخصی مواجه شده است، گفت: وقتی که به اداره امنیت برده شدم، ابتدا ترسیدم. پشت سر هم می‌گفتند که سفر به ایران خطرناک است. با شنیدن این حرف‌ها لحظه‌ای احساس کردم که گویا به خاطر سفر به یک کشور دشمن به کشور خود خیانت کرده‌ام.

این زائر نوجوان افزود: بعدا متوجه شدم که اینگونه فشارها به منظور بازداشتن شیعیان از سفر به ایران و زیارت مرقد امام رضا (ع) و دیگر اماکن مقدس است.