القاعده زیر شاخ آفریقا / چرا کنیا هدف شد؟

به گزارش افکارنیوز، پس از سال‌ها القاعده دوباره سراغ جایی رفت که از آنجا شروع کرد. کنیا کشوری است که در شرق آفریقا نقش برجسته ای را در ارتباط با غرب ایفا می‌کند. این کشور در مقایسه با اطرافیانش ثبات بیشتری دارد که در آفریقا بسیار ارزشمند است.

بعد از اینکه آمریکا به سومالی حمله کرد و دولت متزلزل مرکزی سرنگون شد شورش و آشوب سراسر این کشور را فرا گرفت. دو دهه پس از سقوط موگادیشو «الشباب» در داخل کشور و دزدان دریایی در خلیج عدن جولان می‌دهند. اما کمی پایین‌تر با تنش‌های متعدد در شرق آفریقا حکومت نایروبی با دولتی نسبتا قوی و تشکیلات اداری که برای غرب قابل اعتماد بود می‌توانست مانند یک قدرت محلی عمل کرده و منافع آمریکا در شاخ آفریقا را تامین کند.

کنیا از حدود دو دهه قبل توانسته مسیر آرامی را در میان کشورهای دیکتاتوری اطراف طی کند و انتخابات سال ۲۰۰۲ آن این اطمینان را ایجاد کرد که می‌تواند با قواعد سیاسی جدید به راحتی کنار بیاید. رییس جمهور و سیاستمداران این کشور شرکای خوبی برا ی غرب هستند.

از طرف دیگر، سومالی مانند تمام کشورهای فقیر و جنگ زده محیطی بسیار مستعد برای رشد القاعده شد و در نظام جهانی تعریف شده از سوی غرب باید عواملی برای مهار آن وجود داشته باشد. کنیا در این بین نقش خود را ایفا کرد و از حمایت غرب بهره مند شد اما هزینه‌های آن را هم پرداخت. اولین هزینه همان انفجار های معروف سفارتخانه‌ها آفریقایی آمریکا بود. با هدایت اسامه بن لادن در ۱۹۹۸ گروهی به سفارتخانه آمریکا در این کشور حمله کردند و از اینجا ارتباط نایروبی و واشنگتن که تا به حال بیشتر اقتصادی و سیاسی بود به حوزه امنیتی هم کشیده شد. دو سال قبل سربازان کنیا در سومالی به جنگ گروه‌های مسلح نزدیک به القاعده رفتند.

حالا گروه الشباب سومالی به یک مرکز خرید بسیار زیبا و گرانقیمت حمله کرده و تعداد زیادی از کنیایی ها به همراه اتباع انگلیس، فرانسه، آمریکا، کانادا و همینطور نزدیکان اوهورو کنیتا رییس جمهور را کشته و زخمی کرده است. مسلما این حمله با برنامه ریزی طولانی انجام شده تا انعکاس کافی در منطقه داشته باشد. البته گفته میشود در ۲ سال گذشته بیش از ۱۰ حمله تروریستی در این کشور رخ داده که بسیاری از آنها منجر به مرگ شده است ولی این بار هدف به خوبی شناسایی شده بود، خسارات از حد تصور بیشتر رفت. پلیس نتوانست در ساعات اولیه حمله کار موثری انجام دهد و مشخص نیست این حادثه یا اتفاقات مشابه آن چقدر به تلفات و خسارات حضور القاعده در شاخ آفریقا اضافه میکند ولی مسلما ارتباط دولتهای این منطقه با غرب را سست نخواهدکرد.