سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد

به گزارش افکارنیوز، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا از سخنان رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

آلن ایر درباره عدم دیدار باراک اوباما و روحانی بر خلاف برخی پیش‌بینی‌ها به خبرگزاری دویچه وله گفت: «ما دنبال این بودیم که به طور غیر رسمی، یعنی نه در یک دیدار رسمی بلکه در حاشیه، این دو نفر خوش و بش و سلام و علیک بکنند ولی مثل این‌که این موضوع برای طرف ایرانی کمی پیچیده بود. از این نظر این اتفاق نیفتاد.»

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، علی‌رغم این، گفت که عدم دیدار روسای دو کشور موضوعی نیست که بزرگنمایی شود.

وی درباره سخنان مقامات ایرانی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ما از گفته‌های جناب دکتر روحانی و نیز گفته‌های وزیر محترم ظریف استقبال می‌کنیم، ولی همان‌گونه که اوباما گفت این کلمات و گفته‌های آشتی‌جویانه باید با اقدامات شفاف و قابل تایید همراه باشد. بین حرف و عمل فرق است. بین حرف و عمل فاصله زیاد است و راه دور است. پس ما منتظر آن‌هستیم که طرف ایران حرف‌هایشان را عملی کنند. ما می‌خواهیم گفته‌ها و ادعاهای طرف ایران را به بوته آزمایش بسپاریم.»

مقامات و رسانه‌های کشورهای غربی گاه تغییر دولت ایران را نشانه تغییر سیاستهای هسته‌ای ایران تعبیر کرده‌اند اما مقامات ایران، از جمله دولتمردان جدید، بارها بر عدم عقب‌نشینی از حقوق پایه‌ای ایران در برنامه هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم آنچه به گفته وی «تغییر لحن ایران» بود را نشانه‌ای از «تغییر موضع» تهران دانست و گفت این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها «می‌خواهند با جامعه جهانی برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران تعامل کنند.»

آلن ایر افزود: «ما باید این را امتحان کنیم.»

ایران چندین بار با پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان برای رفع آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند مذاکره کرده است.

آمریکا، اسرائیل و کشورهای هم‌پیمان آنها می‌گویند تهران در لفافه برنامه هسته‌ایش به دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی است. آمریکا و اتحادیه اروپا بر مبنای این ادعاها چندین دور تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده‌اند.

ایران همواره این ادعاها را رد اما تأکید کرده به عنوان عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی حق برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را برای خود محفوظ می‌داند.

آلن ایر درباره گفت: «اگر ایران واقعا می‌خواهد با جدیت به‌طور محتوایی با جامعه ‌جهانی برای رفع نگرانی‌ها همکاری و تعامل کند، عالی است، ما می‌توانیم به یک راه‌ حل مسالمت‌آمیز برسیم. چون هم مقام رهبری درباره سلاح هسته‌ای فتوا صادر کرد و همین‌طور دکتر روحانی گفت که ایران در پی ساخت بمب هسته‌ای نیست و نخواهد بود.»

آلن ایر تصریح کرد: «طرف ما یعنی غرب و گروه ۱ + ۵ گفتیم که ایران حق دارد؛ ایران حق استفاده صلح‌آمیز و مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد.»

او در عین حال افزود: «ولی همراه با حق، تکلیف و وظیفه هم وجود دارد. تشخیص نهادهای ذی‌صلاح، یعنی آژانس و شورای امنیت، این است که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه لحن سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: «همان‌طور که عرض کردم، لحن ایشان و جناب آقای وزیر ظریف امیدوارکننده است. ولی فی‌نفسه این لحن کافی نیست. همراه با لحن باید عمل باشد و از این نظر با از سرگیری گفت‌وگو و مذاکرات هم در سطح وزرا در جلسه گروه ۱ + ۵ با ایران و هم در سطح مدیران سیاسی در جلسه ماه آینده، ما منتظر هستیم تا ببینیم آیا واقعا ایران مصمم است برای رفع نگرانی‌ها با جامعه جهانی تعامل و همکاری کند، آیا ایران واقعا می‌خواهد طبق قطعنامه‌ها عمل کند و با آژانس همکاری کند. طرف ما از هیچ تلاشی برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز دریغ نخواهد کرد.»

آخرین نشست ایران و ۱ + ۵ با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه ۱ + ۵ طی روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری(۱۳۹۲) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

قرار است دور جدید این مذاکرات در ماه اکتبر(آبان آذر) برگزار شود.

امشب همچنین وزاری خارجه کشورهای ۱ + ۵ با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار می‌کنند.

آلن ایر درباره اینکه در این نشست برنامه‌ای برای ارائه به ایران آماده شده باشد تصریح کرد: «نمی‌توانم به جزئیات بپردازم ولی تمام وزرای گروه ۱ + ۵ و وزیر امور خارجه ایران تشکیل جلسه می‌دهند تا در سطح کلیات و نه جزئیات راجع به مسیری که برای حل مسئله هسته‌ای طی باید شود، گفت‌گو کنند.»

آلن ایر در پایان گفت: «نمی‌توانم دستور کار این جلسه را فاش کنم. منتظر هستیم تا ببینیم آیا واقعا عزم جدی برای همکاری با جامعه ‌جهانی و برای حل و فصل این مناقشه هسته‌ای از طرف ایران وجود دارد یا خیر.»

کارشناسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی چندین بار از تأسیسات هستهای ایران بازدید کردهاند اما هرگز مدرکی که دال بر انحراف این برنامه به سمت مقاصد نظامی باشد نیافتهاند.