اسد: دولت سوریه هم مسئول شرایط جاری‌ است

به گزارش افکارنیوز، ‌ بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ اکتبر با روزنامه تشرین این کشور مصاحبه‌ای جامع انجام داد و در آن به بررسی حوادثجاری در کشورش بعد از جنگ اکتبر و شرایط کنونی سوریه و نیز مساله سلاح‌های شیمیایی دمشق پرداخت.

بشار اسد در این مصاحبه گفت: نیروهای مسلح سوریه اکنون نیز همان نیروهایی هستند که در سال ۱۹۷۳ و در جنگ اکتبر توانستند رژیم اسرائیل را شکست دهند و اراده ملی سوریه را ثابت کنند. دید مردم به ارتش سوریه نیز همان دید است و چیزی تغییر نکرده است.

بشار اسد ادامه داد: مهمترین چیزی که اکنون در سوریه ما با آن مواجه هستیم و اولویت اول ما در سوریه این است که تروریسم را از بین ببریم و بر پدیده ترور و تروریسم فائق شویم تا بار دیگر امنیت به کشور بازگردد. نه تنها باید تروریسم در سوریه ریشه کن شود بلکه تفکر تروریستی نیز باید از جامعه برداشته شود و آن روز، روز پیروزی واقعی ملت سوریه خواهد بود.

بشار اسد در مورد جنگ اکتبر با اسرائیل نیز گفت: مهمترین چیزی که در این جنگ به دست آمد پیروزی اراده ملی بر هر مساله دیگری بود. این جنگ ثابت کرد که وحدت ملی باعثبرتری بر توان نظامی خواهد شد و توهم شکست ناپذیری اسرائیل را از بین برد. مهمترین کاری که اکنون باید در سوریه انجام دهیم این است که وحدت خود را حفظ کنیم و بین اختلافات سیاسی و طرح‌های تروریستی تفاوت قائل شویم. چیزی که نباید از آن غافل بود این است که خود ما سوری‌ها نیز در شرایطی که برای کشور به وجود آمده مسئول هستیم و دولت به عنوان اداره کننده سوریه مسئول شرایط پیش آمده است. جدایی از دست‌های خارجی که سعی در برهم زدن اوضاع در سوریه دارند، خود ما در سوریه مجرمان، جنایت‌کاران و تروریست‌های سوری داریم که به وجود آمدن این امر در وهله اول نشان دهنده کوتاهی خود ما سوری‌هاست. اگر خللی در اداره کشور پیش آید یقینا مسئولیت اول به عهده دولت است. پس دولت سوریه برای حوادثپیش آمده مسئول است و باید مسئولیت آن را دولت و تک تک ملت سوریه پذیرا باشند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه و توافق برای انهدام آنها نیز گفت: ساخت سلاح‌های شیمیایی سوریه در دهه ۸۰ و برای ایجاد قدرت بازدارندگی در مقابل سلاح‌های اسرائیل بود، اما تعداد کمی از این قضیه اطلاع دارند که ساخت و تولید سلاح‌های شیمیایی در سوریه از اواسط دهه ۹۰ متوقف شد چرا که سوریه به این نتیجه رسید که توانایی سلاح‌های متعارفش برای مقابله با توان نظامی اسرائیل کفایت می‌کند و توان بازدارندگی این سلاح‌ها به حد مطلوب رسیده است.

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: در اوایل قرن بیست و یکم سوریه جهش بزرگی در ساخت سلاح‌های متعارف خود داشت و به طور کل نگهداری و ساخت سلاح‌های شیمیایی برای دمشق به صرفه نبود، به همین دلیل طرحی را در سال ۲۰۰۳ به شورای امنیت ارائه دادیم تا براساس آن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی خالی شود اما این طرح با کارشکنی‌های اسرائیل و آمریکا متوقف ماند. برخی فکر می‌کنند موافقت دمشق با از بین بردن سلاح‌های شیمیایی برای جلوگیری از حمله آمریکا بوده اما این یک دیدگاه کوته فکرانه است چرا که آمریکا در طول تاریخ خود ثابت کرده که به هیچ توافق و وعده‌ای پایبند نیست. سوریه پایان دادن به برنامه‌های شیمیایی خود را تنها به خاطر حمایت از ملت سوریه و با توافق با روسیه انجام داده است.

بشار اسد ادامه داد: این طرح در توافقی میان دمشق و مسکو در دستور کار قرار گرفت و روسیه آن را پیشنهاد داد. اما شیوه اعلام عمومی آن تا حدودی برخلاف عرف بین‌المللی بود. آنهایی که فکر می‌کنند طرح از طریق آمریکا و فشار واشنگتن مطرح شد سخت در اشتباه‌اند چرا که تنها ساعاتی پس از مطرح شدن این مساله توسط وزیر خارجه آمریکا دمشق به آن پاسخ مثبت داد. یقینا پاسخ به چنین طرحی نیازمند ماه‌ها بررسی و تجزیه و تحلیل است و این نشان می‌دهد که دمشق و مسکو پیشتر بر سر آن توافق کرده بودند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه از توان بازدارندگی ارتش نمی‌کاهد و آیا دمشق در قبال هرگونه ماجراجویی اسرائیل تضمینی دریافت کرده، گفت: ما در طول تمام جنگ‌های خود با اسرائیل از سلاح‌ شیمیایی استفاده نکردیم و تنها به عنوان سلاحی بازدارنده در مقابل تکنولوژی برتر نظامی اسرائیل، در سوریه تولید و نگهداری می‌شد اما اکنون توان ما در بخش سلاح‌های متعارف بسیار افزایش یافته. روسیه بارها از دمشق در برابر هرگونه اقدام خصمانه حمایت کرده و ما با پذیرش امحای سلاح‌های شیمیایی خود توان مانور روسیه در مجامع بین‌المللی را برای دفاع از سوریه افزایش دادیم.

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: در مورد ضمانت‌هایی که دمشق برای توان مقابله با اسرائیل دریافت کرده نمی‌توانم جزئیات را اعلام کنم. اما این اطمینان را می‌دهم که ما ضمانت‌های قوی در این باره دریافت کرده‌ایم و موضع دمشق اکنون در مقایسه با پیش از امضای توافقنامه از بین بردن سلاح‌های شیمیایی بسیار قوی‌تر شده است.

بشار اسد در مورد زمان برگزاری ژنو۲ و پیش‌شرط‌های سوریه برای مشارکت در آن گفت: به نظر ما چند دلیل مهم وجود دارد که ژنو۲ برگزار نمی‌شود اول اینکه آمریکایی‌ها نتوانستند پیروزی چشمگیری برای مخالفان در درگیری‌های جاری در سوریه رقم بزنند و دوم اینکه آنها نتوانستند مخالفان را در یک جبهه واحد متحد سازند و این دو دلیل به همراه نبود حمایت مردمی از گروه‌های مخالف مهمترین دلایل برای به تعویق انداختن ژنو ۲ است اما در رابطه به سوریه باید بگویم سوریه همواره برای شرکت در این نشست حاضر بوده و تنها شرطش برای مشارکت در آن این است که با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند. ما خواهان خلع سلاح گروه‌های تروریست و حمایت نشدن آنها از سوی کشورهای خارجی هستیم.

بشار اسد ادامه داد: ما مایل به ارتباط با تمامی کشورها هستیم و پس از آنکه مواضع خصمانه کشورهای غربی را دیدیم به سمت دیگر کشورها دست دوستی دراز کردیم و اکنون بیشتر کشورهای جهان با سوریه در رویارویی با تروریسم هم عقیده هستند. اگر غربی‌ها خواهان پایان دادن به بحران سوریه هستند در وهله اول باید از کمک به تروریست‌های داخلی و خارجی سوریه دست بردارند.

رئیس جمهوری سوریه در مورد نقش کشورهای منطقه‌ای از جمله عربستان، قطر و ترکیه در حوادثداخلی سوریه نیز گفت: برای مشاهده مواضع این کشورها باید به سمت و سوی مواضع آمریکا نگاه کرد چرا که این کشورها به ویژه عربستان و ترکیه تنها ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا هستند و هرچه آنها اراده کنند این دو کشور انجام می‌دهند. آمریکا نیز در طول تاریخ ثابت کرده که به هیچ چیزی تعهد ندارد و یقینا هرگاه مواضع آمریکا در قبال سوریه تغییر کند این کشورها نیز در مواضع خود تغییر می‌دهند.