برندگان و بازندگان تعطیلی دولت فدرال آمریکا

به گزارش افکارنیوز، شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌ نیوز» در مطلبی به بحثبرندگان و بازندگان ماجرای تعطیلی دولت فدرال پرداخت و نوشت: تعطیلی دولت فدرال سیاست‌های آمریکا را دوباره سازماندهی می‌کند چراکه آمریکایی‌ها شاهد یکی از غیرعادی‌ترین مسائل سیاسی از زمان آخرین تعطیلی دولت در دهه ۹۰ هستند.

به گزارش این شبکه خبری، بحران دهه ۹۰، باعثقدرت گرفتن بیل کلینتون شد و به سختی حزب جمهوریخواه را در آن زمان به عقب راند به ویژه اینکه آنها برای به دست آوردن کاخ سفید در انتخابات ۱۹۹۶ برنامه‌‌ریزی کرده بودند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: بالاخره بعد از دو سال و نیم بن‌بست، اینکه تعطیلی دولت فدرال در نهایت به تصویب رسید، می‌تواند پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی‌ای برای بسیاری از بازیگران اصلی این مناقشه داشته باشد.

این رسانه آمریکایی، باراک اوباما را یکی از برندگان این مناقشه عنوان کرد و نوشت: در پایان، دستاورد داخلی اوباما بدون صدمه از این مناقشه جان سالم به در خواهد برد. به علاوه، لازم نیست رئیس جمهور برای رها کردن قانون بیمه خود، هیچ امتیازی بدهد. بر خلاف درگیری سال ۲۰۱۲ بر سر سقف بدهی‌های آمریکا که در نهایت دولت با کاهش هزینه‌ها موافقت کرد - که همان موضوع، اکنون مبنای شکل‌گیری تفرقه کنونی شده - این بار دولت با موفقیت مانع تغییرات خواهد شد و تسلیم جمهوریخواهان نمی‌شود.

ان‌بی‌سی نیوز کاندیداهای دموکرات را از دیگر برندگان درگیری اخیر در آمریکا قلمداد کرد و نوشت: به دنبال تعطیلی دولت فدرال در سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶، جمهوریخواهان در انتخابات آن سال موفق نبودند. دموکرات‌ها بر این باورند تعطیلی دولت فدرال به دست جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، اهرمی به دست آنها می‌دهد تا در انتخابات نوامبر از آن علیه کاندیداهای جمهوریخواه استفاده کنند.

به باور این شبکه خبری، هری رید نیز یکی دیگر از برندگان این مناقشه خواهد بود چراکه بارها قاطعانه تلاش‌‌های جمهوریخواهان برای لغو کردن بخشی یا همه طرح بیمه اوباما را خنثی کرده است. علاوه بر این، فرماندهان جمهوریخواهِ خارج از واشنگتن نیز از دیگر برندگان درگیری بر سر تعطیلی دولت فدرال هستند. به عنوان مثال، کریس کریستی، فرمانده نیوجرسی منتقد همیشگی هم‌حزبی‌های جمهوریخواه خود در کنگره است آنهم به خاطر عملکرد همفکرانش در بن‌بست بودجه گذشته. اگر او در انتخابات سال ۲۰۱۶، نامزد جمهوریخواهان شود، فرصت دارد خود را از جمهوریخواهان کنگره جدا بداند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، بازندگان این درگیری را یکی جان بینر، سناتور جمهوریخواه از ایالت اوهایو دانست که رئیس مجلس نمایندگان است و ظاهرا کنترل گروهی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را بر عهده دارد که مبنای تصمیم‌گیری‌های آنها بیشتر مسائل ایدئولوژیک تا منافع.

بر اساس این گزارش، تد کروز و گروههای محافظهکار نیز به خاطر تلاش برای جلوگیری از اجرای قانون بیمه اوباما با راه انداختن درگیری بر سر بودجه این طرح، از دیگر گروههایی هستند که بازنده به شمار میآیند به ویژه اینکه در نهایت نتوانستند باعث لغو این قانون شوند.