به گزارش افکارنیوز، «کلمن فون‌گوتسه» مدیرکل وزارت خارجه آلمان ظهر امروز(سه‌شنبه) با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.


بروجردی در ابتدای این دیدار با اشاره به ایجاد فضای جدید بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه ارتباطات با کشورهای اروپایی استقبال می‌کند و امیدوار است سیاست آنها در زمینه تحریم‌ها هر چه سریع‌تر تغییر کند.


وی همچنین از گسترش مناسبات پارلمانی با آلمان استقبال کرد.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تأکید بر دیدگاه‌های مشترک دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، تصریح کرد: ایران و آلمان در زمینه ضرورت مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و حل بحران‌های منطقه‌ای مانند عراق، افغانستان و سوریه دیدگاه‌های مشترک بسیاری دارند که باید با مذاکرات و رایزنی‌های مستمر به کاهش و در نهایت حل این بحران‌ها کمک کنیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحران سوریه، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران معتقد بوده است تنها راه‌حل بحران سوریه گفت‌وگو و مذاکره میان گروه‌های سوری و دولت است و راه‌حل نظامی زمینه تشدید بحران در منطقه را فراهم خواهد کرد.


وی در پایان اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان را سبب از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی و تجاری برای شرکت‌های آلمانی دانست و گفت: ملت و دولت ایران با تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های وسیع انسانی خود، نیازهای کشور را برطرف کرده‌اند و شرکت‌‌های اروپایی و آمریکایی‌ها متضرر اصلی تحریم‌ها بوده‌اند.


در ادامه این دیدار «کلمن فون‌گوتسه» مدیرکل وزارت خارجه آلمان با بیان اینکه مسئله هسته‌ای ایران بر سایر بخش‌های مناسبات دو کشور سایه انداخته است، تصریح کرد: دولت آلمان به شدت علاقمند به گسترش ارتباطات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فیمابین است و از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند.


وی اضافه کرد: شرکت‌های آلمانی علاقمند به حضور در بازار وسیع ایران هستند.


فونگوتسه در پایان با اشاره به دیدگاههای مشترک دو کشور در قبال تحولات سوریه، گفت: هر دو کشور معتقدند راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد و فقط درد و رنج مردم سوریه را زیاد میکند و بایستی از ادامه عملیات گروههای افراطی در سوریه نیز جلوگیری کرد.