به گزارش افکارنیوز، ماری هارف در جمع خبرنگاران گفت: در صورتی که تهران با چارچوب کنفرانس ژنو ۱ یعنی تشکیل دولت انتقالی در سوریه موافق باشد، حضور آن در نشست ژنو ۲ برای آمریکا مفید خواهد بود.

وی همچنین بار دیگر ادعاهای کذب مقام های آمریکایی مبنی بر اینکه تهران در سوریه حضور نظامی دارد را مطرح کرد و گفت:

اگر ایران دست از حمایت دولت بشار اسد بر دارد و با اعلامیه ژنو۱ موافقت کند، حضور آن در کنفرانس ژنو ۲ مفید خواهد بود.

مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها موضوع دخالت نظامی در سوریه را رد کرده اند و بر یک راه حل سیاسی با حضور دولت و گروههای مخالف بدون دخالت دولت های خارجی و گروههای تروریستی برای پایان دادن به بحران کنونی در آن کشور تاکید می کنند.

روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو۲ در ماه نوامبر سال جاری توافق کردند، دولت آمریکا خواستار تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه است اما روسیه با این ایده مخالف و معتقد است که باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و دمکراتیک در سوریه فراهم کرد به گونه ای که نمایندگان مخالفین و دولت کنونی بتوانند درآن انتخابات نامزد داشته باشند.

دولت بشار اسد هم بارها اعلام کرده است در صورت پایان دادن به درگیریهای کنونی انتخابات ریاست جمهوری را در سال ۲۰۱۴ برگزار خواهد کرد.

بيش از دو سال از جنگ داخلي خونين در سوريه مي گذرد كه بر اثر آن تاكنون صدها هزار نفر كشته و ميليون ها نفر ديگر آواره شده اند و به زيربناهها و زيرساخت هاي اين كشور خسارت هاي فراواني وارد شده است.