به گزارش افکارنیوز، کمیته جایزه نوبل اعلام کرد که سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دلیل کارهای پیشینش برنده جایزه صلح نوبل شده است نه به خاطر توافق ماه گذشته میلادی برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه.

اما " توربیورن یاگلند "، رئیس کمیته جایزه نوبل در عین حال افزود: حوادثاخیر سوریه و استفاده از تسلیحات شیمیایی، نیاز به افزایش تلاش‌ها برای نابودی چنین تسلیحاتی را برجسته کرده است.

در عین حال حامیان شورشیان سوریه معتقدند که اعطای این افتخار نشان‌دهنده حمایت روشن از توافقی است که بر مبنای آن سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای نابودی زرادخانه شیمیایی به سوریه وارد این کشور شد.

این گزینه توسط روسیه و برای جلوگیری از دخالت آمریکا مطرح شد، اما مخالفان سوری مدعی‌اند که این اقدام به بشار اسد، رئیس‌جمهوری روسیه اجازه داد تا تسلطش بر قدرت را استحکام بخشد.

قاسم الزعین که یکی از شناخته‌ترین چهره‌های مخالفان است، گفت: اعطای این جایزه به گونه‌ای بود که انگار یک سوم به سازمان منع تسلیحات شیمیایی، یک سوم به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و یک سوم آن نیز به بشار اشد داده شد.

وی گفت: به عقید من این بخشی از یک بازی بین‌المللی علیه سوریه بود تا توجه اذهان عمومی از اقدامات دولت سوریه را گمراه کند.

المقداد، یکی از سخنگوی ارتش آزاد سوریه نیز عنوان کرد: آنها خون ما را فراموش کردند. مشکل ما تنها تسلیحات شیمیایی نیست.