فهمی: مرسی باید محاکمه شود

به گزارش افکارنیوز، نبیل فهمی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره تصمیم آمریکا برای قطع کمک ها به مصر گفت: روابط آمریکا با مصر باید در چارچوب همکاری ناتو ادامه یابد. هر نوع مشکل در ادامه روابط موجب نگرانی است. من در بیانیه خود گفتم این روابط برای هر دو کشور بسیار مهم است و ما نیاز داریم آن را گسترش دهیم.

وی گفت: باید بگویم این کمک ها قطع نشده است بلکه تحویل تجهیزات به تعویق افتاده است. این برنامه ها به امنیت ملی مربوط می شود.

نبیل فهمی گفت: مصر در حال گذار است و می خواهد جامعه دموکراتیک بسازد. ما سال گذشته رئیس جمهور را از طریق روند دموکراتیک انتخاب کردیم. وی حکومت دموکراتیک نداشت و نمی خواست همه را در سیاست مشارکت دهد. ما اکنون تلاش می کنیم قانون اساسی را بازسازی کنیم تا همه را در بر گیرد و پس از آن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری خواهیم داشت. بنابراین گذار تاریخی در حال روی دادن است و این کار آسانی نیست.

وزیر امور خارجه مصر گفت: ما نمی توانیم گذار سیاسی در مصر را با تونس مقایسه کنیم زیرا دولت قبلی نتوانست با غیر اسلامگرایان به مصالحه برسد. به همین جهت ما امروز در این وضع به سر می بریم. مردم خواهان انتخابات جدید برای رسیدن به یک دولت بودند که همه را شامل شود. نتیجه آن این شد که در دو سال و نیم گذشته دو رئیس جمهور سرنگون شدند. بنابراین چالش جدی است. چالش مصر خرسند کردن آمریکا و غرب نیست بلکه یافتن سیستم دموکراتیکی است که همه مصر را شامل شود. این وظیفه ما است. مطمئنا تنش ها و مجادله هایی وجود داشته است.

وی درباره احتمال رفتن ارتش به سمت روسیه برای تامین نیازهای خود گفت: نیازهای امنیت ملی ما تامین خواهد شد. بخش اعظم این نیازها اکنون با آمریکا تامین می شود و ما خوشحال خواهیم بود این روند ادامه یابد. اگر آمریکا نتواند نیازهای امنیت ملی مصر را برآورده کند ما به دنبال منابع دیگری خواهیم رفت.

وزیر امور خارجه مصر گفت: اگرمحمد مرسی محاکمه نشود مردم می گویند شما نمی توانید افراد را بدون محاکمه در حبس داشته باشید و محاکمه وی نیز مطمئنا موجب افزایش تنش خواهد شد؛ اما ما باید به قانون احترام گذاریم. ما باید حق دفاع به اشخاص نیز بدهیم و این روند مشکل خواهد بود اما تبعیت از قانون بهتر از بی اعتنایی به قانون است.

نبیل فهمی گفت: مهمترین قدرت امروز در مصر شخص خاصی نیست بلکه مردم مصر هستند. مردم مصر انتخاب خواهند کرد.