ارتباط ردعضویت عربستان در شورای امنیت باایران

به گزارش افکارنیوز، " محمد جمجوم " خبرنگار سی ان ان در بیروت درباره علت رد عضویت عربستان در شورای امنیت با وجود تلاش‌های گسترده‌ای که برای کسب این کرسی به عمل آورده بود گفت سعودی‌ها دلایل بسیاری برای این مساله طرح می‌کنند؛ یکی از دلایلی که سعودی‌ها مطرح می‌کنند ناتوانی شورای امنیت در عاری کردن خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی است. همچنین آنان می‌گویند این حقیقت شورای امنیت نتوانست مانع از حمله شیمیایی سوریه شود نشان می‌دهد شورای امنیت در وظایف خود کوتاهی کرده و نتوانسته است آن را به جا بیاورد.

جمجوم گفت همچنین سعودی‌ها به مساله فلسطین اشاره می‌کنند؛ در خبری که در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی آمده است، حل نشدن موضوع فلسطین بعد از شصت و پنج سال نشان می‌دهد شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند به وظایف تعریف شده خود عمل کند. نکته جالب و دور از انتظار و البته بی‌سابقه نیز در اینجاست که یک روز پیش از تصمیم دولت سعودی به رد پذیرش کرسی شورای امنیت، " عبدالله المعلمی " سفیر این کشور در شورای امنیت از انتخاب شدن کشورش ابراز خرسندی و از آن استقبال کرده بود.

المعلمی گفته بود از دیدگاه ما موضوع فلسطین نیز به اندازه سوریه اهمیت دارد زیرا باور ما این است که مساله فلسطین موضوعی محوری در مشکلات خاورمیانه به شمار می‌آید.

جمجموم گفت این چندمین بار است که به نظر می‌رسد سعودی‌ها از سازمان ملل ناراضی باشند. سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان قرار بود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و با لغو سخنرانی، حتی نسخه سخنرانی وی نیز تحویل داده نشد. من با بسیاری از مقامات سعودی صحبت کردم تا واکنش‌های بسیار دیگری را از آنان بگیرم ولی آنان مرا به بیانیه خود ارجاع دادند.

شبکه سی ان ان نزدیک شدن روابط ایران و غرب و توجه بی‌سابقه به هیئت ایرانی در سازمان ملل را یکی از دلایل احتمالی ناخرسندی عربستان از این سازمان و کشورهای غربی و رد عضویت در شورای امنیت دانست.

خبرنگار سی‌ان‌ان درباره تاثیر نزدیک شدن ایران و غرب بر تصمیم سعودی‌ها گفت شکی نیست که سعودی‌ها از این مساله که شکلی از نزدیک شدن بین غرب و ایران وجود دارد و این موضوع که رئیس جمهور ایران توجهات را در مجمع عمومی سازمان ملل به خود جلب کرد، اینکه نوعی از گرمی در روابط ایران و آمریکا راضی نیستند. ایران یکی دیگر از نقش آفرینان عمده در خاورمیانه به شمار می‌آید. این کشوری است که مهم‌ترین رقیب عربستان به شمار می‌آید. سعودی‌ها از این مساله که ایرانیان در روابط خود با غرب پیشرفت‌هایی به دست آورده است، راضی نیستند.

وي تصريح کرد همچنين به نظر ميرسد اين مساله نيز در نارضايتي شديد آنان از شوراي امنيت داشته باشد. با اين حال بسياري از مقامات سعودي از ابراز نظر درباره بيانيهاي که امروز منتشر شد، خودداري کردند.