آمریکا سپرده های ایران را آزاد می کند

به گزارش افکارنیوز، نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول دولت امریکا که نامش فاش نشد نوشت به دنبال مشاهده شدن نشانه هایی از علاقه مندی ایران به کاستن از دامنه فعالیت های غنی سازی اورانیوم در این کشور، کاخ سفید موضوع آزاد کردن بخشی از سپرده های مسدود شده تهران در امریکا را مورد بررسی قرار داده است.

این نشانه ها در مذاکرات روز چهارشنبه بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو مشاهده شد. پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان اعضای گروه پنج به علاوه یک را تشکیل می دهند.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، ‌ تایید کرد که مسدود سازی سپرده های ایران جزو تحریم های بین المللی نبوده است. با این حال، وی تصریح کرد بحثکردن درباره این موضوع که امریکا سرگرم بررسی آزاد کردن سپرده های ایران است «زود هنگام و گمانه زنی» است. وی در گفتگوی روز جمعه خود با خبرنگاران گفت: «ایرانی ها باید اقدامات قابل تایید و موثقی را انجام دهند تا ما نیز گام های خود را برداریم.» ‌

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود: مذاکرات اخیر ژنو در مقایسه با مذاکراتی که در گذشته بین ایران و گروه پنج به علاوه یک برگزار می شد جدی تر بود. پساکی این امر را «نشانه ای مثبت» توصیف کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود امریکا کارشناسان امور تحریم را به مذاکرات ژنو اعزام کرده بود که به گمان وی برای اولین بار در این گفتگوها صورت گرفته است.

پساکی گفت انتظار می رود وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد امریکا در مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران، ‌ تا پیش از شروع دور بعدی مذاکرات این گروه با جمهوری اسلامی به کنگره امریکا گزارش دهد.

مسدود کردن سپرده های ایران در امریکا اقدامی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی بوده است که واشنگتن آن را جدای از تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران اعمال کرده است.

دور بعدی مذاکرات بین ایران و گروه پنج به علاوه یک قرار است در روزهای هفتم و هشتم نوامبر در ژنو برگزار شود.