اعزام سرباز به آفریقا؛ استراتژی جدید پنتاگون

به گزارش افکارنیوز، نیویورک تایمز در زمینه تحرکات و نقل و انتقالات تازه ارتش آمریکا نوشت؛ هزاران سرباز آمریکایی که از جنگ‌های افغانستان و عراق به خانه بازگشته‌اند در حال انتقال به نقاط مختلف قاره آفریقا هستند.

براساس این گزارش، این تحرکات در راستای استراتژی جدید وزارت دفاع آمریکا برای آموزش به نیروهای ضد شورش آفریقا و مقابله با تروریست‌ها در این منطقه انجام می‎شود.

در فاز اول یک تیپ ۳۵۰۰ نفره از لشکر اول پیاده نظام ارتش آمریکا موسوم به «بیگ رد وان»(Big red one) به آفریقا اعزام می‌شوند و قرار است طی سال آینده بیش از ۱۰۰ ماموریت انجام دهند. تیم‌های ماموریتی از تیم‌های کوچک شامل یک تیم دونفره تک تیرانداز در بروندی تا تیم‌های ۳۵۰ نفره برای عملیات‌های هلی بورن و رزمایش‌های بشردوستانه در جنوب آفریقا تشکیل می‌شوند.

براساس این گزارش، یک بریگاد ۱۵۰ نفره نیروهای واکنش سریع نیز برای محافظت از سفارتخانه های آمریکا در جیبوتی در شاخ آفریقا مستقر می‌شوند. این اقدام در واکنش مستقیم به حمله به سفارتخانه آمریکا در بنغازی که منجر به کشته شدن سفیر این کشور شد صورت می‌گیرد.

کلنل «رابرت لی مگی» از فارغ‌التحصیلان پایگاه «وست پوینت» ارتش آمریکا که طی چند ماه اخیر نیروهایی به بروندی، نیجر و آفریقای جنوبی اعزام کرده است گفت؛ هدف ما کمک به نیروهای آفریقایی برای حل مشکلاتشان بدون حضوری پررنگ در این منطقه است.

نیویورک تایمز نوشت؛ کماندوهای آمریکایی طی ماه جاری چند عملیات ضربتی در لیبی و سومالی برای مقابله با رشد تروریسم انجام دادند. این ماموریت توسط کماندوهایی انجام شد که پیش از این در کنیا و تانزانیا به نیروهای آفریقایی برای مقابله با شبه نظامیان الشباب آموزش می‎دادند.

باراک اوباما چند روز بعد از این عملیات نظامی در یک کنفرانس خبری گفت: آفریقا یکی از مناطقی است که پس از این شاهد تعداد بیشتری از این گروههای ضد تروریستی است و ما به این کار ادامه خواهیم داد.