شایعاتی درباره ارتباط مرسی با رهبر القاعده

به گزارش افکارنیوز، این اسناد شامل مکالمات انجام شده میان محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر پس از رسیدن به قدرت با ایمن الظواهری، رهبر القاعده است که بنا به نوشته روزنامه الاخبار در صورت اثبات این امر، اسناد مذکور به سندی قاطع علیه مرسی که قرار است محاکمه وی ماه نوامبر آتی آغاز شود، تبدیل خواهد شد.

بر اساس اسناد مذکور، مرسی به ایمن الظواهری وعده داده که در دوره ریاست جمهوری‌اش هیچ یک از اعضای القاعده یا گروه‌های تکفیری بازداشت نمی‌شوند و دولت مصر آزادی اقدامات آنها را تضمین می‌کند و این علاوه بر گشایش پادگان‌هایی برای آموزش اعضای این گروه و حامیان آنها در منطقه سیناء است.

در این اسناد که گفته می‌شود به شکل صوتی بوده و در یکی از موسسات نظامی است، از نحوه آزادی محمد الظواهری، برادر ایمن الظواهری با میانجی‌گری رفاعه الطهطاوی، رئیس دفتر محمد مرسی پرده برداشته شده است.

همچنین در این اسناد اشاره شده که محمد مرسی پس از آزادی محمد الظواهری به مدت ۵۹ ثانیه با وی صحبت کرده و به وی به خاطر آزادی‌اش تبریک گفته و تاکید کرده که دیگر بازداشت نخواهد شد.

بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه اولین تماس میان مرسی و ایمن الظواهری تنها یک ماه پس از به قدرت رسیدن محمد مرسی برقرار شد و به نظر می‌رسد که مرسی در این تماس دو دقیقه و ۵۶ ثانیه‌ای از گروه‌های تکفیری خواهان کمک و حمایت از اخوان‌المسلمین شده است.

این منبع اعلام کرد که مرسی بر اهمیت کمک این گروه‌ها و حمایتشان از اخوان المسلمین برای دستیابی به پیروزی‌ و موفقیت در مصر تاکید کرده است.

در این تماس همچنین الظواهری به مرسی تاکید کرده که شزط القاعده برای حمایت از وی عمل براساس " شریعت اسلام " است.

همچنین روزنامه الاخبار نوشت: در این تماس الظواهری مرسی را به تلاش برای رهایی از مخالفانش تشویق کرده و تماس اول دو طرف با تاکید بر حمایت القاعده از اخوان المسلمین به پایان رسید.

علاوه بر این منابع مصری اعلام کردند که مکالمه دوم محمد مرسی و ایمن الظواهری بعد از حدود یک و نیم از مکالمه اول صورت گرفت که طی آن از همکاری مشترک اخوان المسلمین مصر و مرسی از یک سو و القاعده از سوی دیگر برای ایجاد زمینه‌ای جهت حمایت از گروه اخوان المسلمین پرده برداشته شد.

روزنامه الاخبار در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد مرسی ضمن سرزنش رهبر القاعده به خاطر انتقاد از اخوان المسلمین و بنیانگذاران آن، به وی اطمینان داده که " شریعت اسلام " را پیاده خواهد کرد به نحوی که زمینه رضایت القاعده را فراهم کند. الظواهری نیز از مرسی خواسته تا اعضای بازداشت شده القاعده را آزاد کنند.

روزنامه الاخبار نوشت که الظواهری در این تماس از مرسی خواسته اعضای القاعده‌ را که در دوره حسنی مبارک‌، دیکتاتور سابق مصر زندانی شده‌اند به عنوان تضمینی برای همکاری دو طرفه آزاد کند و مرسی نیز به وی وعده داده که بازگشت الظواهری به قاهره را تسهیل بخشد.

روزنامه الاخبار در ادامه اعلام کرد: در تماس‌های سوم و چهارم میان دو طرف محمد مرسی تاکید کرده هیچ یک از اعضای وابسته به القاعده را در دوران خود بازداشت نخواهد کرد و هیچگونه فشاری علیه این گروه‌ها و سلفی‌ها وجود نخواهد داشت.

همچنین روزنامه الاخبار نوشت: زمانی که ایمن الظواهری از مرسی خواسته پادگان‌هایی را در سیناء برای حمایت از القاعده و آموزش آنها بگوشاید مرسی به وی تاکید کرده که گروه اخوان قصد دارد " گاردی انقلابی " را برای رویارویی با هرگونه تلاش جهت " کودتا علیه مشروعیت " تشکیل دهد.

یک منبع امنیتی فاش کرد که مرسی چهار پادگان را برای آموزش گروه‌های تکفیری فراهم کرده و بسیاری از عملیات‌های نظامی در سیناء را متوقف کرده و این به رغم اطلاعش از وجود اعضای القاعده در سیناء صورت گرفت.

بنا به نوشته روزنامه الاخبار مکالمه پنجم مرسی با الظواهری پیش از سفر مرسی به پاکستان صورت گرفت که طی آن مرسی به الظواهری وعده داد قبل از ترک پاکستان با وی صحبت کند و در هتلی که در آن اقامت داشت با فرستاده ایمن الظواهری به مدت یک و نیم ساعت دیدار و گفت و‌گو و با خود وی به مدت ۴۳ ثانیه مکالمه تلفنی کرده و نسبت به حمایت متقابل اخوان المسلمین و القاعده از یکدیگر متعهد شده است، چنانکه بلافاصله پس از بازگشت از پاکستان با صدور دستوری برخی از اعضای گروه‌های تکفیری را آزاد کرد.

بنا به نوشته روزنامه الاخبار، آخرین مکالمات مرسی و الظواهری صبح روز ۳۰ ژوئن با حضور رفاعه الطهطاوی و مسئولان امنیتی دفتر ریاست جمهوری مصر انجام شد که طی آن مرسی از الظواهری خواسته تا از مشروعیت وی حمایت کند و تاکید کرده که به کمک همه تکفیریها در هرجایی نیاز دارد.