به گزارش افکارنیوز، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو تیم مذاکرات هسته ای، سه شنبه گذشته پس از دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی اینکه آیا سطح غنی سازی و پروتکل الحاقی در طرح پیشنهادی جدید ایران وجود دارد؟ گفت: هیچ کدام از این موضوعات در گام اول وجود ندارد ولی بخشی از گام پایانی ما است.

طبق گزارش ها، عراقچی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری آی‌پی‌اس تصریح کرد: پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است؛ این گزینه روی میز است اما نه در حال حاضر بلکه بخشی از مرحله پایانی است.

در پی این اظهار نظر عراقچی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که پذیرش پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد.

ایران در حالی آمادگی خود را برای پذیرش پروتکل الحاقی اعلام کرده است که طبق آخرین گزارش یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۲۱ کشور جهان پروتکل الحاقی را اجرا می کنند.

آمانو این موضوع را ماه گذشته در پنجاه و هفتمین نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مطرح کرد.

یکی از موضوعاتی که در دستور کار نشست سالانه آژانس قرار داشت، بررسی برنامه های کاربردی پروتکل الحاقی بود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست اعلام کرد تعداد کشورهایی که پروتکل الحاقی در آنها اجرایی شده، اکنون ۱۲۱ کشور است.

آمانو ابراز امیدواری کرد که کشورهای باقی مانده هر چه زودتر پروتکل‌های الحاقی را نهایی کنند.

بررسی اجرای پادمان نیز از دیگر موضوعاتی بود که در دستور کار پنجاه و هفتمین نشست سالانه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشت.

آمانو همچنين از ۱۲ كشوري كه تاكنون توافق نامههاي پادماني ان.پي.تي را اجرايي نكردهاند خواست است كه بدون تأخير، آنها را اجرايي كنند.