تماس اوباما و نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش افکارنیوز، این تماس تلفنی یک روز بعد از آن صورت گرفت که نتانیاهو هشدار داد تهران می‌تواند اورانیوم را در عرض چند هفته به مواد تسلیحاتی تبدیل کند.

کاخ سفید در بیانیه کوتاهی گفت اوباما و نتانیاهو درباره ایران، گفتگوهای صلح اسراییل با تشکیلات خودگردان و مسایل مهم دیگر صحبت کردند.

نتانیاهو روز یکشنبه مدعی شد ایران می‌تواند در عرض چند هفته اورانیوم با غنای کم را به مواد مناسب برای استفاده در یک برنامه تسلیحاتی تبدیل کند. این ادعا در حالی عنوان شد که واشنگتن تلاش‌های دیپلماتیک را برای کاهش دامنه رویارویی هسته‌ای با تهران پیگیری می‌کند.

دفتر وی به نقل از نتانیاهو گفت: " مساله مهم، بهبود فناوری ایران است که اجازه می‌دهد اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد را در عرض چند هفته به اورانیوم ۹۰درصد تبدیل کند. "

نتانیاهو خواستار افزایش مداوم فشار بر ایران است و درباره گشایش دیپلماتیک حسن روحانی رییس‌جمهور ایران ابراز بدبینی می کند.

ایران قرار است هفتم و هشتم نوامبر دور جدیدی از گفتگو را درباره مساله هسته‌ای با شش قدرت جهانی در ژنو برگزار کند.

اسراییل خواستار تحقق چهار شرط پیش از تخفیف تحریم‌ها علیه ایران است؛ نخست توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم، دوم انتقال همه اورانیوم غنی‌شده از ایران، سوم تعطیلی تاسیسات هسته‌ای فردو و چهارم توقف ساخت رآکتور پلوتونیوم در ایران.

دولت اوباما گفته است مهم است که صداقت وعده ايران به برگزاري بحثهاي جدي درباره برنامه هستهاي سنجيده شود.