به گزارش افکارنیوز، ژنرال " کیت الکساندر " رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا، در جلسه استماع کنگره این کشور در خصوص پرونده جاسوسی این نهاد از کشورهای مختلف گفت: گزارش های منتشر شده درباره شنود میلیون ها مکالمه تلفنی در سراسر اروپا از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا اشتباه هستند.

در همین رابطه یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز خبر شنود مکالمات تلفنی " آنگلا مرکل " صدر عظم آلمان، از سوی جاسوسان آمریکایی را اشتباه خواند.

الکساندر در ادامه صحبت های خود در حضور قانونگذاران آمریکایی مدعی شد: گزارش هایی که در مورد شنود ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی در فرانسه و ۶۰ میلیون مکالمه در اسپانیا منتشر شده اند، کامل اشتباه هستند.

رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا که ۱۶ نها اطلاعاتی این کشور را اداراه می کند، در حالی مدعی دروغ بودن این گزارش ها شده که رسانه های اروپایی این اطلاعات را از " ادوارد اسنودن " مامور سابق سیا، کسب کرده اند و خود اسنودن نیز این اطلاعات را زمانی که در دفتر سیا در هاوایی مشغول به کار بوده از رایانه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خارج کرده است.

کتمان اقدامات جاسوسی آمریکا از سوی مقامات این کشور در حالی است که " باراک اوباما " رئیس جمهور، دستور بازبینی شیوه های جمع آوری اطلاعات از سوی آژانس های جاسوسی ایالات متحده را صادر کرده است.

از سوی دیگر اروپا از امکان تحریم آمریکا بواسطه این جاسوسی های گسترده خبر داده و مقامات آلمانی نیز اعلام کردند که آمریکا امکان دسترسی و استفاده از قانون مهمی را که به این کشور اجازه می دهد، مبادلات بانکی و پول های رد و بدل شده میان گروه های تروریستی در کشورهای اروپایی را تعقیب کند، از دست می دهد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در روزهای اخیر، جاسوسی از مرکل از سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شده و " باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی در جریان این عملیات قرار گرفته، اما اقدامی برای توقف آن انجام نداده است.

این در حالی است که سناتور " دایان فاین استاین " رئیس کمیته اطلاعات سنا، از توقف جاسوسی آمریکا از همیپمانان خود خبر داده است اما سخنگوی آژانس امنیت ملی این کشور اعلام کرده که اطلاعی از این موضوع نداشته است و نمی تواند آن را تائید و یا رد کند.

در این میان باراک اوباما نیز برای فرونشاندن آتش خشم کشورهای اروپایی، در مصاحبه با شبکه Fusion(یک شبکه ترکیبی متشکل از ای بی سی نیوز و یونی ویژن) گفت: دستور بازبینی روش های جمع آوری اطلاعات را با آژانس های اطلاعاتی داده ام. این بدان معناست آنچه آنها قادر به انجام آن هستند، لزوما به این معنی نیست که آنها آن کار را می توانند انجام دهند.

بر اساس اسناد منتشر شده، آژانس امنیت ملی آمریکا از ۷۰ میلیون شهروند فرانسوی جاسوسی کرده و فقط در یک ماه بیش از ۶۰ میلیون تماس تلفنی شهروندان اسپانیایی را شنود کرده است.