گفتگوی ملی بهترین راه حل بحران سوریه

به گزارش افکارنیوز، سفیان میمونی سفیر الجزایر در تهران درباره روابط ایران و الجزایر اظهار داشت: روابط ایران و الجزایر طی یک دهه اخیر در سایه احترام متقابل و حفظ منافع مشترک با توسعه همراه بوده است. این روابط طی سال های اخیر با پیشرفت همراه بوده است. توسعه این روابط در تبادل دیدارهای مقامات دو کشور و برگزاری نخستین دوره کمیته عالی مشترک در تهران در نوامبر ۲۰۱۰ تجلی پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: این دیدارها بیانگر تمایل دو کشور برای پیشبرد روابط در عالی ترین سطوح و همکاری دوجانبه و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است. در زمینه سیاسی نیز گفتگو و رایزنی در بالاترین سطح میان دو کشور وجود دارد و این امر از طریق برگزاری کنفرانس هاT سمینارها و اجلاس های بین المللی صورت می گیرد. همچنین وزارتخانه های دو کشور نیز با یکدیگر رایزنی دارند.

میمونی درباره روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: حجم مبادلات تجاری کنونی میان ایران و الجزایر متناسب با امکانات اقتصادی موجود میان دو کشور نیست اما با این حال تلاش های بسیاری برای بهبود این وضعیت و توسعه همکاری تجاری و اقتصادی میان ایران و الجزایر در حال انجام است. در همین راستا از سال ۲۰۰۲ کمیته مشترکی تشکیل شد تا توانمندی های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی را ارزیابی کند. ایران و الجزایر با امضای بیش از ۵۰ توافقنامه، یادداشت تفاهم و برنامه های همکاری چارچوب قانونی برای همکاری دوجانبه را فراهم کردند.

سفیر الجزایر در تهران خاطرنشان کرد: علاوه براین شرکت های ایرانی متعددی هم اکنون در بازارهای الجزایر مشغول فعالیت هستند و با تجار الجزایری همکاری می کنند. هدف مشترک دو کشور در حال حاضر توسعه همکاری اقتصادی است و ایران و الجزایر در این راستا خود را برای برگزاری دومین دور نشست کمیته عالی مشترک آماده می کنند. وی با اشاره به روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که دولت های جدید در ایران و الجزایر مصمم به تحکیم روابط و همکاری اقتصادی فیمابین هستند.

وی با اشاره به سالروز استقلال الجزایر گفت: اول نوامبر سالروز استقلال الجزایر است و مبارزات مردم الجزایر علیه استعمار فرانسه در نوامبر ۱۹۵۴ آغاز شد و در سال ۱۹۶۲ به استقلال کشور منجر شد. انقلاب الجزایر باعثرهایی این کشور از ۱۳۲ سال استعمار فرانسه شد. از دیگر ویژگی های انقلاب الجزایر این بود که تمامی طبقات اجتماعی الجزایر در آن مشارکت داشتند و در این راه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شهید شدند. این انقلاب برای بسیاری از ملت های آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیا به مثابه الگو بود.

سفیان میمونی با اعلام اینکه پس از خروج فرانسه از الجزایر این کشور دچار مشکلات بسیاری بود و ۸۵ درصد مردم در فقر و بیسوادی بسر می بردند گفت: الجزایر طی ۵۰ سال گذشته دستاوردهای مهمی در اغلب بخش ها به دست آورده است و تحت رهبری عبدالعزیز بوتفلیقه برنامه های اصلاحات را دنبال کرده است که هدف از آن ایجاد اقتصاد آزاد و اصلاح نظام های آموزشی و مالی بوده است. همچنین برای بهبود اقتصاد ملی طی ۱۰ سال گذشته چند ابتکار عمل به کار گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد الجزایر رشد کرده است و در حال حاضر شاهد ثبت مازاد بودجه است، میانگین تورم در حد معقولی و به میزان ۴.۵ درصد بوده است، ذخایر ارزی خارجی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است و همچنین بدهی های خارجی که در سال ۲۰۰۰ حدود ۳۶ میلیارد دلار بود کاهش پیدا کرده است.

سفیر الجزایر در تهران درباره گام های این کشور در زمینه تولید انرژی خورشیدی و همکاری با ایران در این زمینه گفت: الجزایر از امکانات مهمی در زمینه انرژی خورشیدی در تمامی منطقه مدیترانه برخوردار است و تلاش می کند منبع تولید این انرژی را در آینده توسعه بخشد. دولت الجزایر سیاست توسعه و بهره برداری از انرژی خورشیدی را در راستای حفظ ذخایر کنونی نفت و گاز خود در پیش گرفته است. هیچ محدودیتی برای همکاری میان دو کشور در این زمینه وجود ندارد و یوسف یوسفی وزیر انرژی و معادن الجزایر به منظور توسعه همکاری در این زمینه اوایل ماه آتی میلادی به تهران سفر خواهد کرد.

وی درباره بحران سوریه و موضع الجزایر نیز گفت: هیچ میانجیگری از سوی الجزایر برای حل بحران سوریه وجود نداشته است و موضع ما در قبال بحران سوریه واضح و مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها بوده است. از آغاز بحران سوریه تاکنون، الجزایر همواره از راه حل سیاسی حمایت کرده است و ما حامی تلاش های اخضر ابراهیمی برای حل بحران سوریه بوده ایم.

سفیان میمونی با بیان این مطلب افزود: گفتگوی سوری - سوری تنها راه حل بحران سوریه است و اولویت نخست باید توقف جنگ داخلی و برگزاری نشست ژنو ۲ باشد نشستی که فرصت ایجاد راه حل سیاسی مورد دلخواه را فراهم خواهد کرد.