فرانسه و اسپانیا جاسوسی کرده‌اند نه آمریکا

به گزارش افکارنیوز، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکا نوشت، تماس‌های تلفنی ضبط شده در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته تا از نیروهای متحد در مناطق جنگی حفاظت شود.

میلیون‌ها تماس تلفنی توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی ضبط و به طور محرمانه در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است و خود این آژانس تماس‌های تلفنی را شنود و ضبط نکرده است؛ مساله‌ای که خشم کشورهای اروپایی را برانگیخته و باعثخدشه‌دار شدن روابط آمریکا و اروپا شده است.

این افشاگری‌ها حاکی از مشارکت اروپا با آژانس امنیت ملی ‌آمریکا در اقدامات جاسوسی و برنامه‌های نظارتی جهانی است. این افشاگری‌ها همچنین رهبران اروپایی را که به شدت از گزارش‌های جاسوسی آمریکا انتقاد کردند در وضعیت سختی قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه آژانس‌های جاسوسی آن‌ها به آمریکایی‌ها کمک کرده‌اند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند، تماس‌های تلفنی ضبط شده توسط اروپایی‌ها از مناطق جنگی و دیگر مناطق خارج از مرزهایشان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کمک به حفاظت نیروها و شهروندان آمریکایی و متحد در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.

رهبران اروپایی همچنان از افشای جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی من جمله متحدانش ناراحت و عصبانی هستند. این افشاگری‌های جدید جدای این برنامه‌ها است. با این حال آن‌ها بر پیچیدگی و دشواری روابط اطلاعاتی و چگونگی همکاری آمریکا با متحدانش در برخی شرایط و رقابتشان با یکدیگر تاکید کردند.

جیمز لوئیس، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر یکی از متخصصان تکنولوژی - سیاست در مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی است، گفت: این مساله که آژانس امنیت ملی شرور و آمریکای ظالم تنها افرادی هستند که در نقض اصول بینالمللی دست داشتهاند، یک داستان خیالی است و حقیقت ندارد. رفتار آمریکا خارج از اصول نبوده است.