اظهارات جالب مقام سابق کاخ سفید از شنود رهبران جهان
گروه بین الملل:

یکی از اعضای دولت سابق ایالات متحده آمریکا که در کاخ سفید حضور داشته است در مصاحبه ای با فارین پالیسی می گوید که غیر ممکن است که اوباما درجریان شنود آژانس های اطلاعاتی آمریکا و به خصوص آژانس امنیت ملی این کشور از رهبران جهان قرار نداشته باشد.

به گزارشافکارنیوز،وی می گوید که اطلاعات ثبت شده از روی تماس های خارجی یا ردیابی سیگنال ها از رهبران جهان، «منحصر به فرد» است. به گفته او، این آشکار است که هر کس، هرچیزی را بگوید یا بخواند، آژانس های اطلاعاتی آمریکا خلاصه ای از آن را در اختیار دارند.

این مقام سابق کاخ سفید می گوید: من باور نمی کنم که مسئولان اطلاعاتی دولت اوباما، اطلاعات شنود را قبل از دیدارهای اوباما با رهبران جهان در اختیار او قرار نداده باشند…در غیراین صورت کوتاهی صورت گرفته است.

مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز وجود سطح بسیار وسیعی از اطلاعات جاسوسی شده با موضوع امنیتی که به تایید و تصویب اوباما رسیده است را تایید می کند. او در جواب آدام شیف نماینده کالفیرنیا که گفته بود چرا اعضای این کمیته را در جریان شنود تلفن همراه مرکل قرار نداده است گفت: تمامی این اطلاعات در این دایره نگه داشته شده بود و اگر وی گزارش های مربوط به این شنود را نخوانده است بهتر است خود را سرزنش کند نه دیگران را!

مقامات سابق ایالات متحده آمریکا که تجربه زیادی در این زمینه دارند می گویند که نسبت به اینکه اوباما خود دستور شنود از تلفن همراه مرکل را صادر نکرده باشد، شک دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا معتقد است اینکه دخالت اوباما را در این زمینه بپذیریم معقول به نظر نمی رسد اما بسیاری از قوانین و در سطح بالتر، تصمیمات فردی توسط اوباما انجام می شود.