به گزارش افکارنیوز، " سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در پایان مذاکراتش با " ایوانگیلاس ونیویلوس " همتای یونانی خود در آتن اعلام کرد که توافقات ژنو در خصوص نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه بطور کاملا موثر در حال اجراست.

لاوروف با تاکید بر اینکه همه این مسئله را قبول دارند، افزود: ما امیدواریم که هیچ اقدام تحریک آمیزی و تلاشی برای برهم زدن روند اجرای این طرح بوجود نیاید.

وی از همه کسانی که بر اوضاع در سوریه تاثیرگذار هستند، خواست تا اجازه ندهند تا در روند نابودسازی تسلیحات شیمیایی در این کشور خللی وارد شود.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه با نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس بین‌المللی «ژنو - ۲» در مورد سوریه، برخی موضع گیری‌های منفی در این خصوص شنیده می‌شود، گفت: اکنون زمانی که تحقق این کنفرانس به مرحله عمل نزدیک شده، برخی طرفین که قبلا از این تلاش بین‌المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران در سوریه حمایت می‌کردند، اکنون اظهارات منفی در این رابطه دارند. عجیب است که آنها نمی‌توانند تمایلات غیرسازنده خود را پنهان کنند.

لاوروف در بخش دیگری در اظهاراتش در این کنفرانس مطبوعاتی با ابراز تاسف از اینکه مشکل سپر موشکی در روابط روسیه و ناتو هنوز از بین نرفته است، گفت: ما اعلام کردیم که به همکاری خود در این زمینه در چارچوب شورای روسیه - ناتو ادامه خواهیم داد. در عرصه‌های دیگر همکاری‌ها، از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم بین‌المللی و مبارزه با دزدان دریایی، موفقیت بیشتری بدست آمده است. این در حالی است که مسئله راهبردی مانند دفاع ضد موشکی نیازمند همکاری موثر است، ولی متاسفانه اختلافات در مواضع طرفین دراین رابطه هنوز از بین نرفته است.

وی افزود: پایه و اساس فعالیت ما در شورای روسیه - ناتو در مجموع باید مبتنی بر اصل برابری و عدم تفکیک امنیتی باشد و همه کشورهای اروپایی باید ر این رابطه خود را یکسان احساس کنند، در حالیکه در طرح آمریکا و ناتو برای ایجاد سپر موشکی اروپایی این اصل مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد جنجال جاسوسی اخیر بین آمریکا و اروپا اعلام کرد که وی نسبت به اخبار مربوط به شنود مکالمات رهبران جهان از سوی سرویس‌های امنیتی آمریکا واقع گرایانه و بطور فلسفی برخورد می‌کند.

لاوروف افزود: حتی تفسیر این مسئله برای من کسالت آور است. من اطمینان دارم که همه از قبل این قضیه را میدانستند یا حداقل در این مورد حدس میزدند، ولی اکنون که این مسئله علنی شده، چنین سرو صدایی برپا شده است.