پشت پرده رابطه نزدیک اولاند و نتانیاهو

به گزارش افکارنیوز، پشت پرده رابطه نزدیک فرانسوا اولاند و بنیامین نتانیاهورابطه بسیار نزدیک دولت فرانسه با رژیم اسرائیل، این روزها به یکی از محورهای اصلی اخبار و تحلیل های بین المللی تبدیل شده است. رابطه ای که مهمترین تأثیر آن، در مانع تراشی بر سر راه توافق هسته ای ایران و گروه ۱ + ۵ نمایان شد. اما اخبار رسیده از برخی منابع اطلاعاتی، از دلیل اصلی و پشت پرده این رابطه نزدیک پرده بر می دارد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در رأس هیئتی به سرزمین های اشغالی سفر کرد و مورد استقبال گرم مقامات رژیم اسرائیل، به ویژه شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم قرار گرفت. از دید بسیاری از ناظران و تحلیلگران، شدت این استقبال و نوع ادبیات به کار رفته در دیدار دوجانبه اولاند و نتانیاهو، از وجود رابطه ای خاص میان این دو تن حکایت دارد.

در همین راستا، اولاند در اظهارات روز گذشته خود، بیشترین همسویی و همراهی را با اهداف رژیم اسرائیل در قبال موضوع هسته ای ایران از خود نشان داد و اظهار داشت که در روند مذاکرات، تأمین امنیت این رژیم را در اولویت قرار داده و نسبت به این موضوع با حساسیت برخورد می کند.

اما جدیدترین اخبار رسیده از منابع اطلاعاتی، از دلیل اصلی و پشت پرده این رابطه نزدیک میان اولاند و نتانیاهو پرده برداشته و نشان می دهد ریشه این رابطه، بیش از هر چیز به وقایع مربوط به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باز می گردد.

بر اساس گزارش این منابع، در جریان انتخابات سال گذشته فرانسه که در آن رقابت اصلی میان فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست ها و رئیس جمهور کنونی و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور راستگرای پیشین این کشور بود، نتانیاهو مبلغ ۹۰ میلیون دلار به کمپین تبلیغاتی اولاند کمک کرده است.

به این ترتیب، همین کمک مالی قابل توجه سبب شده که پس از انتخاب اولاند به عنوان رئیس جمهور فرانسه، منافع رژیم اسرائیل از اهمیت قابل توجهی برای دولت فرانسه برخوردار شود که یکی از نمودهای آن، در موضوعات مربوط به مذاکرات هسته ای ایران قابل مشاهده است.

گفتنی است در عرصه سیاست در کشورهای غربی و به ویژه در فرانسه، دریافت کمک از مقامات و دولت های خارجی – بعضاً بدنام – پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز سابقه داشته است. به عنوان مثال، پس از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی مشخص شد که وی با پرداخت کمک های مالی به کمپین انتخابات نیکولا سارکوزی، به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کرده است.

به هر حال، به نظر می رسد این عامل، یعنی مدیون بودن اولاند به نتانیاهو، یکی از مهمترین عواملی است که در کنار مجموعه ای از دیگر عوامل، زمینه مقاومت وی و دولتش در مقابل توافق هسته ای ایران را فراهم کرده است.