ایده بایدن برای تجزیه عراق احمقانه بود

به گزارش افکارنیوز، «پل برمر» حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» اظهار داشت: برنامه‌ریزی دولت آمریکا برای حمله به عراق بر اساس فرضیه‌هایی انجام شد که پس از مدتی مشخص شد این فرضیه‌ها اشتباه بوده است.

اما وی در ادامه گفت که عراق امروز یک کشور دموکراتیک و دارای قانون اساسی است و از دیگر همتایان عربی خود بهتر است و دارای اقتصادی شکوفاست.

وی اظهار داشت که از همان ابتدا با طرح تجزیه عراق که از سوی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شد، مخالف بود و تجزیه عراق را فکری احمقانه می‌دانست.



برمر گفت که هنوز این ایده را احمقانه می‌داند.

وی درباره پاکسازی حزب بعثپس از عقب‌نشینی آمریکا از عراق گفت: من با تسلیم بعثی‌ها به سیاست‌مداران عراقی اشتباه کردم و به این اشتباه خود اعتراف می‌کند. اما اگر این مسئله به قضات و حقوقدانان عراقی نیز تسلیم می‌شد، روند آن دشوارتر و طولانی‌تر از اکنون بود.

حاکم سابق غیرنظامی عراق درباره انفجارهای تروریستی در این کشور گفت: اغلب مجریان و عاملان عملیات های انفجاری از عراق نیستند و از عربستان، الجزائر، مصر و سایر کشورها به عراق آمده‌اند. اما امروز نمی‌دانم که آنهایی که این انفجارها را به نفع القاعده در عراق انجام می‌دهند، سعودی هستند یا نه. اما اگر دولت عربستان از آنها حمایت می‌کند باید بگویم که ریاض با عراق و آمریکا صادق نیست.

وی درمورد اوضاع سوریه گفت: نقطه‌نظر من طی دو سال اخیر این بوده که آمریکا باید به طور مستقیم از میانه‌روها به ویژه نیروهای جدا شده از ارتش در سوریه حمایت تسلیحاتی کند. بدون این اقدام، تمام مصیبت‌هایی که دولت آمریکا پیش‌بینی می‌کرد، محقق شد و تندروها نیروهای خود را بیشتر کردند و میانه‌رو‌ها کنار زده شدند و خشونت ادامه یافت.

برمر همچنین از سیاستهای کنونی دولت آمریکا در اداره پرونده سوریه انتقاد کرد.