در سوریه در ۲۴ ساعت گذشته چه گذشت؟

به گزارش افکارنیوز، مهمترین تحولات میدانی و سیاسی سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته را می‌توان در هلاکت یک سرکرده و ۴۰ تروریست در غوطه شرقی، ادامه پیشروی ارتش سوریه در نبرد با تروریست‌ها در ریف دمشق و القلمون و آغاز عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از اردوگاه یرموک، ‌حمله گروه‌های مسلح به مسجد الاموی در حلب، درخواست مسکو از معارضان جهت نشستن هرچه سریع‌تر پای میز مذاکره و همچنین عقب‌نشینی تروریست‌ها از منطقه «نبک» در پی پیشروی ارتش سوریه ملاحظه کرد.

تحولات میدانی


هلاکت یک سرکرده و ۴۰ تروریست در غوطه شرقی دمشق

ارتش سوریه چندین پایگاه عناصر تروریستی از جمله یک پایگاه «جبهه النصره»، وابسته به سازمان القاعده را در چندین منطقه غوطه شرقی دمشق هدف قرار داد. در جریان این عملیات‌ بیش از ۴۰ تروریست کشته و زخمی شدند. در میان کشته‌های این عملیات «عمر حیدر» معاون سرکرده گروه تروریستی «گردان آزاد سازی شام» شناسایی شد.

احمد الاسیر فراری از سوریه سر در آورد

برخی اطلاعات نشان می دهد احمد الاسیر شیخ سلفی تندرو بعد از سرکوب گروه طرفدارش در شهر صیدا به اردوگاه عین الحلوه در نزدیک این شهر فرار کرده بود، حدود یک ماه است که از این اردوگاه به شهرک النبک در منطقه مرزی القلمون سوریه رفته است. منطقه راهبردی القلمون درحال حاضر شاهد عملیات گسترده ارتش سوریه علیه گروههای مسلح است. این اطلاعات حاکی است که اردوگاه پناهندگان فلسطینی عین الحلوه خصوصا محله الطواری شاهد روند بی سابقه جذب نیرو برای پیوستن به گروههای مسلح در سوریه است و تماس های برخی از طرفداران احمد الاسیر از داخل اردوگاه عین الحلوه تایید می کند که وی به شهرک النبک رفته است.

آغاز عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از یرموک / بازگشت اهالی ظرف روزهای آینده

گروه‌های تروریستی مسلح، در راستای توافقنامه امضا شده میان گروه‌های مسلح مستقر در اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» در جنوب دمشق، با گروه‌های فلسطینی این اردوگاه، عناصر مسلح چندین مقر تحت تصرف خود از جمله مرکز پلیس اردوگاه و ۲ نقطه ایست طرقین و میدان «الریجه» را به طرف‌های فلسطینی تحویل دادند. این درحالی است که شماری از عناصر مسلح همزمان با آن مجبور به عقب نشینی به مناطق دیگر شدند و شماری دیگر نیز ترجیح دادند، خود را تسلیم گروه‌های فلسطینی کنند. بر اساس این توافقنامه مقرر شد، گروه‌های مسلح تمام پایگاه‌ها و سلاح‌های خود و همچنین عناصر مسلح بیگانه را به همراه سلاح‌هایشان به گروه‌های فلسطینی تحویل دادند.

پیروزی استراتژیک ارتش سوریه در نزدیکی القلمون / ادامه نبرد در غوطه شرقی

نیروهای ارتش سوریه مخالفان مسلح را وادار به عقب نشینی از منطقه النبک در دیر عطیه کردند هرچند تروریست‌ها قبل از عقب نشینی اقدام به کشتن تعدادی از غیرنظامیان در بیمارستان این شهر کردند. ارتش سوریه در حالی کنترل دیر عطیه را در اختیار گرفته است که تلاش‌ها برای برگزاری ژنو ۲ ادامه دارد. سانا نیز گزارش دارد که ارتش سوریه تسلط کاملی بر منطقه دیر عطیه به دست آورده است و تروریست‌ها را وادار به فرار از این منطقه کرده است.

عقب‌نشینی تروریست‌ها از منطقه «نبک» در پی پیشروی ارتش

پیشروی یگان‌های ارتش سوریه در چند بخش از منطقه نبک در ریف دمشق، سبب شد تا گروه‌های مسلح مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه شوند. در اثر این پیشروی، یگان‌های ارتش سوریه شمار زیادی از تک تیراندازهای مستقر در نزدیک «میدان اصلی» منطقه نبک را به هلاکت رساندند. پیشروی قابل توجه ارتش سوریه در ۲ منطقه «فلیطه» و «جبعدین»، موجب ادامه درگیری‌های شدید در این ۲ منطقه شده است.


تظاهرات اهالی یرموک برای خروج هر چه سریع‌تر گروه‌های مسلح


صدها نفر از پناهندگان فلسطینی ساکن اردوگاه «یرموک»، در جنوب دمشق، در تظاهراتی خواستار خروج هر چه سریع‌تر گروه‌های مسلح از این اردوگاه شدند.


اصابت خمپاره به مسجد اموی دمشق ۴ کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت


در پی اصابت خمپاره به محوطه مسجد جامع اموی دمشق دست کم ۴ نفر کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند.


تحولات سیاسی



نماینده پارلمان سوریه: آمریکا مأیوس از متحدان، از برکناری اسد دست برداشت

«خلیل مشهدیه» نماینده پارلمان سوریه اظهار داشت: آمریکا به دلیل ناامیدی از متحدان خود از پافشاری بر لزوم برکناری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه دست برداشت.

وی افزود: این موضع آمریکا موضوع تازه‌ای نیست، به این معنی که در آمریکا نقش‌ها بین ۲ گروه تندرو و میانه‌رو تقسیم می‌شود و هر یک از این ۲ گروه از گزینه‌های خود سخن می‌گویند، به هر حال چنین درخواستی غیرقانونی بوده و آمریکا حق دخالت در مسائل ملت سوریه را ندارد. مشهدیه تاکید کرد: این مردم سوریه هستند که سرنوشت خود را از طریق صندوق‌های رای رقم می‌زنند، از همین‌رو اگر غرب از دموکراسی برخوردار است، باید ملت سوریه را برای تعیین سرنوشت خود آزاد بگذارد.

نماینده پارلمان سوریه: پیروزهای ارتش، فکر برکناری اسد را از سر آمریکا بیرون کرد

«رامی صالح» نماینده پارلمان سوریه اظهار داشت: پیروزهای ارتش سوریه موجب شد، آمریکا از گزینه برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت صرف‌نظر کند.

وی تصریح کرد: البته این موضع آمریکا نه با میل و رغبت بلکه با اکراه اتخاذ شده است. صالح همچنین تاکید کرد: مقاومت مردم سوریه در رویارویی با وضعیت جاری و نیز حمایت متحدان سوریه از جمله عوامل مهمی است که موجب شد، آمریکا از برکناری اسد منصرف شود.


مسکو از معارضان خواست سریع‌تر پشت میز مذاکره بنشینند



معاون وزیر امور خارجه روسیه از ائتلاف معارضان خواست تا سریع‌تر برای گفت‌وگو‌ها به مسکو بیایند.

روسیه: هزاران جنگجوی اروپایی در سوریه آینده اروپا را تهدید می‌کنند


معاون وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که بازگشت هزاران جنگجوی اروپایی از سوریه نگرانی بزرگی برای اروپا است.