دلیل سفر مسئولان ارشد سوری به ایران

به گزارش افکارنیوز، " عفیف دله " روز شنبه اظهار داشت: سفر وائل حلقی به تهران با هدف پی گیری هماهنگی میان دولت های ایران و سوریه در سطح روابط دوجانبه صورت گرفته است.

وی افزود که این مساله نشان دهنده جدی بودن همکاری میان تهران – دمشق و سطح پیشرفته روابط دو طرف و بررسی ادامه این روند است.

دله تأکید کرد که سفر وائل الحلقی به تهران در شرایطی صورت می گیرد که بحثبرگزاری نشست بین المللی ژنو ۲ و موفقیت تاریخی عظیم ایران در توافق با جامعه بین المللی درخصوص حفظ حقوق هسته ای این کشور، وضعیت سیاسی جدیدی را برای منطقه و جهان رقم زده است.

وی تاکید کرد که این مساله به منزله موفقیت در لحن دیپلماسی بین المللی است که می تواند بر نشست ژنو ۲ هم تاثیرگذار باشد.

این نویسنده و روزنامه نگار سوری تصریح کرد که هماهنگی که امروزه میان ایران و سوریه در زمینه سیاسی وجود دارد، نشان دهنده اهمیت نقش ایران در ژنو ۲ و به طور کلی در منطقه است و این برخلاف تصور برخی از طرف های منطقه ای است که نمی خواهند ژنو ۲ به هیچ موفقیت سیاسی در زمینه حل و فصل بحران سوریه دست یابد.

عفیف دله اظهار داشت: برخی طرف های منطقه ای و بین المللی خواهان مشارکت ایران درارائه راه حل برای بحران سوریه نیستند؛ اما دمشق تاکید دارد که ایران نقش موثری در حل بحران سوریه و در کاهش عملیات تروریستی دراین کشور و تقویت لحن سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه دارد.

دله همچنین گفت که اقدامات تروریستی به طور کامل، باید قبل از برگزاری نشست ژنو متوقف شود زیرا بررسی توقف این اقدامات در نشست ژنو معنایی ندارد چرا که مردم سوریه بیش از دو سال و نیم است که از اقدامات تروریستی و حمایت های طرف های منطقه ای و بین المللی از تروریسم رنج می برند.

این نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه گفت شرکت کنندگان در ژنو دو باید به دنبال تقویت اصل نابودی تروریسم و از بین بردن منابع حمایت از تروریست ها باشند و نیز راه های کمک به شروع روند سیاسی در سوریه با حمایت طرف های منطقه ای و بین المللی را بررسی کنند.

وی اظهار داشت درصورتیکه پافشاری بین المللی برای لزوم توقف اشکال مختلف حمایت از گروه های مسلح تروریستی وجود نداشته باشد، حضور در ژنو دو معنایی ندارد.

دله تاکید کرد که سوریه با دراختیار داشتن ارتش مقتدر و ملت مقاوم، عوامل قدرت را دارد و پیروزی های مستمر ارتش سوریه در میدان جنگ، براقتدار ارتش صحه می گذارد ودرصورتیکه این گونه نبود، شاهد طرح هایی برای حل بحران سوریه از نظر سیاسی نبودیم واین بدان معناست که میدان نبرد، دربردارنده عوامل قدرت در سوریه است.

وائل حلقی عصر جمعه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.

وزیران خارجه، نفت، برق و بهداشت نخست وزیر سوریه را در این سفر همراهی می کنند.