به گزارشافکارنیوز، «نلسون ماندلا» رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و اولین رئیس جمهور منتخب سیاه پوست این کشور بارها با «یاسر عرفات» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رئیس و بنیانگذار جنبش فتح در سال ۲۰۰۴ و «حافظ الاسد» رئیس جمهور فقید سوریه در سال ۱۹۹۹دیدار کرده بود.

عرفات و اسد دو تن از رهبران عربی و از پیشتازان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفتند.

اسرائیل نشنال نیوز(آروتز شوا)، با درگذشت نلسون ماندلا رهبر جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی در گزارشی عنوان کرد که بسیاری از دوستداران وی در سراسر جهان در حال سوگواری و برگزاری مراسم بزرگداشت برای او هستند. اما مطالعه بیوگرافی ماندلا نشان می‌دهد که او دشمن اسرائیل بود.

براساس این گزارش، یکی از میراثهای مشروع نلسون ماندلا، پیوستن آفریقای جنوبی بعد از آپارتاید به تحریم و بایکوت علیه اسرائیل بود.

از نگاه نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی و اسرائیل هر دو رژیم آپارتاید بودند، هر دو دارای سیاستهای خصمانه، استفاده از زور و انکار نقض حقوق بشر بودند و هر دو علیه اکثریت جنگیدند.

نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقا جنوبی شب گذشته ساعت ۸:۵۰ دقیقه به وقت محلی در سن ۹۵ سالگی درگذشت. وی مدتی بود که از عفونت ریه رنج می‌برد. به مناسبت درگذشت وی یک روز در فلسطین عزای عمومی اعلام شد.