کدام بهتر بود؟ هیلاری کلینتون یا جان کری

به گزارشافکارنیوز، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی درباره وزرای خارجه کنونی و پیشین آمریکا نوشت؛ «جان کری» دومین گزینه اوباما برای وزارت خارجه آمریکا بعد از «سوزان رایس» بود. یک بوستونی که یک دهه پیش در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست خورد و از راهیابی به کاخ سفید بازماند. او هم با لیستی از تکالیف پیش روی به وزارت خارجه آمد؛ مساله هسته ای ایران، مذاکرات صلح اسرائیل - فلسطین و بحران سوریه.

در عرض ۱۰ ماه، جان کری دیپلماسی خود را مانند یک گردباد و تهاجمی آغاز کرد. وی به حصول یک توافق موقتی درباره برنامه هسته ای ایران کمک کرد. کری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین را با هدف دستیابی به یک توافق در سال آینده آغاز کرد. وی همچنین تاریخی برای برگزاری مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه تعیین کرد.

کری روز جمعه در بیت المقدس گفت: بدبینان در اینکه رسیدن به صلح در منطقه را غیرممکن می‌دانند در اشتباه هستند. غیرممکن زمانی است که کاری نکنیم.

در مقابل منتقدان معتقدند که هواپیمای جان کری با هیجان به پرواز در می آید اما برای فرود آمدن چندان امن نیست. توافق ایران هنوز با یک توافق دائمی فاصله بسیار زیادی دارد. مذاکرات اسرائیل و فلسطین نیز فقط مذاکره هستند و کنفرانس سوریه هنوز برگزار نشده است.

با این وجود همین‌ها به جان کری اعتبار داده است. او برخلاف هیلاری کلینتون همتای پیشین خود که «خطرگریز» بود جرات خطر کردن دارد و «خطرپذیر» است. کلینتون مایل بود تکالیف خود را بدون هرگونه امیدی برای پیشرفت و بدون مسئولیت به فرستاده های ویژه خود از جمله «ریچارد هالبروک» معاون او در امور افغانستان محول کند. اما جان کری همه را خودش و شخصا و شخصا بر عهده می‌گیرد. اگر هر یک از این ماموریتها شکست بخورد، که احتمال آن زیاد است، خود کری سقوط کرده است.

براساس این گزارش، یکی از دلایل قیاس میان وزرای خارجه فعلی و قبلی آمریکا این است؛ کری، که این هفته ۷۰ ساله می‌شود، می‌داند که این آخرین ماموریت سیاسی او در عرصه سیاست در آمریکا است. برخلاف کلینتون او دیگر به فکر رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری نیست.

لس آنجلس تایمز نوشت: بزرگترین دستاور هیلاری کلینتون احیای روابط با روسیه بود که آن هم محقق نشد.

در مقابل در آمریکا هم هیچ کس فکر نمی‌کند که جان کری کارش را درست انجام داده است. سناتور جان مک کین ماه گذشته گفته بود که او یک توپ مخرب است اما اضافه کرد که هنوز هم یک دوست خوب برای او محسوب می‌شود.

وی گفت: کل سیاستهای ما در منطقه خاورمیانه درهم و برهم است و من مثل آن تاکنون ندیده ام.

مک کین و نئومحافظه کاران معتقدند که توافق هسته ای با ایران به نفع ایران بود و اعتماد اعراب و اسرائیل به ما را از بین می‌برد. همچنین بعید است که جان کری در پایین کشیدن بشار اسد از قدرت موفق شود و مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را به نقطه مطلوبی برساند.

لس آنجلس تایمز نوشت، جان کری معتقد است که هنوز وقت زیادی دارد.

اگر کری فقط در حل یک مورد از ماموریتهای خود موفق شود کار بزرگی انجام داده و به ستاره تیم اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری تبدیل میشود.