طرح آمریکا برای حضور اسرائیل در دره اردن

به گزارش افکارنیوز، یک منبع فلسطینی با اشاره به شکست دیدار پنج شنبه گذشته بین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که کری در این دیدار نیم ساعته طرحی را ارائه کرد که عقب‌نشینی کامل از ایده‌های مطرح شده از سوی «جیم جونز» فرستاده سابق امنیتی آمریکا به خصوص در رابطه با منطقه الاغوار بود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت که طرح آمریکا شامل حضور ۱۰ ساله نیروهای اسرائیلی در دره اردن است که در این مدت نیروهای امنیتی فلسطین برای پذیرش مسئولیت این منطقه آموزش ببینند و این در حالی است که رهبران فلسطینی این طرح را نپذیرفتند.

منابع فلسطینی گفتند که طرح جدید کری کاملا با ایده مطرح شده از سوی ژنرال جونز مبنی بر حضور نیروهای بین المللی و نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در منطقه الاغوار و عدم حضور نیروهای اسرائیلی در آن تفاوت داشت.

این منبع افزود که آمریکایی‌ها از ترتیبات امنیتی همسو با دیدگاه اسرائیلی‌ها خواه در رابطه با الاغوار و یا گذرگاه‌ها صحبت می‌کنند.

بر پایه این گزارش، پیشنهادات کری در حالی است که عباس به «مایکل راتنی» سرکنسول آمریکا در قدس اعلام کرده بود که با حضور حتی یک سرباز اسرائیلی در دولت فلسطین مخالف است و رهبران فلسطینی حضور طرف سوم را به منظور تضمین اجرای توافقنامه در کنار پایبندی فلسطینیان به دولت در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس و تبادل اندک زمین، می‌پذیرند.

بر پایه این گزارش، عباس همچنین با پیشنهاد کری برای به تعویق افتادن آزادسازی سومین گروه اسرای ماقبل اسلو مخالفت کرد و کری نیز پس از گفتوگو با بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی گفت که در حال حاضر از هیچ تغییری در مهلت ۹ ماهه مذاکرات صلح سخن نمیگوئیم و قرار است گروه بعدی زندانیان فلسطینی ۲۹ دسامبر آزاد شوند.