کدام کشورها به قطعنامه ضدایرانی رأی منفی دادند؟

به گزارش افکارنیوز، مجمع عمومی سازمان ملل شب با ادعای نقض حقوق بشر در ایران قطعنامه‌ای ضدایرانی را تصویب و اعلام کرد که این سازمان از تعهدات حسن روحانی رئیس جمهور ایران در بهبودی مسایل حقوق بشری در این کشور استقبال می‌کند.

این قطعنامه علیه ایران با ۸۶ رای مثبت و ۳۶ رای منفی و ۶۱ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. مجمع عمومی همچنین با ۱۲۷ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۴۷ رای ممتنع قطعنامه ضد حقوق بشری در سوریه را تصویب کرد. درباره تصویب قطعنامه ضد حقوق بشری در کره شمالی نیز تقریبا همه اعضای این مجمع اتفاق نظر داشتند.

کدام کشورها به این قطعنامه رأی منفی دادند؟

گرچه قطعنامه‌های ضد سوریه و کره‌شمالی تقریبا به اتفاق آراء تصویب شد، اما می‌توان گفت مجموع مخالفان قطعنامه ضدایرانی و اعضایی که رأی ممتنع به این بیانیه سیاسی داده‌اند، بیش از موافقان است. در رأی‌گیری شب گذشته در مجموع ۹۷ کشور رأی مخالف یا ممتنع داده‌اند، درحالی که ۸۶ کشور نیز به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند.

کشورهای چین، روسیه، قطر، کویت، مصر، عراق، پاکستان و سوریه از جمله کشورهای مخالف با این قطعنامه بودند.

کشورهای برزیل، مالزی، آفریقای جنوبی، امارات، بحرین و عربستان سعودی نیز از جمله کشورهایی بودند که رأی ممتنع دادند.

اما نگاهی به کشورها و اعضایی که به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند نیز جالب توجه است. کشورهای آلبانی، آندورا، باهاماس، باربادوس، بوتسوانا، قبرس، دومینیکا، جمهوری دومینیکن، استونی، هائیتی، جمهوری کیریباتی، لیبریا، پالائو، پاناما، گینه پاپوآ، ساموآ، سن مارینو، جمهوری سیشل، جزایر سلیمان، تونگا، ترینیداد و توباگو، تووالو، ‌ وانوآتو، مولداوی، مالاوی و مالت از جمله خرده کشورها و اعضای سازمان ملل هستند که با فشار کشورهای غربی همواره جزو موافقان با قطعنامه‌های ضد ایرانی بوده‌اند.

کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن نیز که بازار ایران مملوء از کالاهای ساخت این دو کشور است از موافقان همیشگی با قطعنامه‌های ضدایرانی هستند.

اما کشورهایی که رأی منفی داده‌اند از این قرار است:

افغانستان
الجزایر
ارمنستان
بنگلادش
بلاروس
بولیوی
برونئی
بروندی
کامبوج
چین
کوبا
اکوادور
مصر
اریتره
هند
اندونزی
ایران
عراق
قزاقستان
کویت
لبنان
نیکاراگوئه
عمان
پاکستان
قطر
روسیه
سومالی
سریلانکا
سودان
سوریه
تاجیکستان
ترکمنستان
ازبکستان
ونزوئلا
ویتنام
زیمبابوه