هدف اصلی دستگیری های ترکیه «بابک زنجانی» بود
گروه بین الملل:

روزنامه بوگون می نویسد: در جریان عملیات فساد و رشوه خواری در ترکیه، تاجر مشهور ایرانی، رضا ضراب دستگیر شد. فردی به نام بابک زنجانی رفیق و شریک ضراب در جریان این اتهامات مالی بوده است. اما بابک زنجانی کیست؟

به گزارشافکارنیوز، روزنامه بوگون ترکیه مدعی شد؛رضا ضراببعد از دستگیری خود از فردی به نام «ب. ز» نام برده و گفته که این فرد یکی از مشتریانش بوده است. در حالی از رضا ضراب به عنوان چهره اصلی فعالیت های اقتصادی دو کارخانه «کنت» و «رییس» نام برده می شود که طبق ادعاهای مطرح شده، چهره اقتصادی اصلی پشت پرده این کارخانه ها، میلیاردر ایرانی، بابک زنجانی است. هدف اصلی عملیات پلیس در تاریخ ۱۷دسامبر نیز بابک زنجانی بوده است. قرار بود که زنجانی با ضراب در آنتالیا دیداری پنهانی داشته باشد اما وی پس از گمانه زنی درمورد دستگیری خود ناپدید می شود.

این روزها در ترکیه و جهان صحبت از نام های آشنایی است که در ترکیه دستگیر شده اند. یکی از این نام ها، شرکت آرایشی بهداشتی «کنت» است. طبق تصاویر دریافتی این شرکت ترکیه ای که در استانبول واقع شده، متعلق به میلیارد مشهور ایرانی، بابک زنجانی است.

همچنین در ۱۵مارس سال جاری میلادی، بابک زنجانی برای دیدار با امامعلی رحمانف به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان می رود و با تاجیکی ها در ساخت و تاسیس پایانه مسافربری «آسیا اکسپرس» شریک می شود. زنجانی حتی با رییس سابق فدراسیون فوتبال ترکیه نیز دوست و رفیق است. در جریان افتتاح ترمنیال مسافربری در تاجیکستان، علاوه بر سفیر ترکیه در شهر دوشنبه، محمت مونس دریک، هالوک اولوسوی، رییس سابق فدراسیون فوتبال ترکیه و مالک هلدینگ اولوسوی نیز حضور داشتند که زنجانی با او و کارکنانش نیز عکس یادگاری گرفته است.

۱۷دسامبر، رضا ضراب بعد از دستگیری خود گفت: ب. ز، مشتری من در تماسی به من اطلاع داد که ۱.۵تن طلا از کشور غنا وارد خاک ترکیه شده است. ضراب همچنین اشاره کرد که او با اعتماد به این مشتری خود، ارزها را فرستاده است. این مشتری که ضراب او را رییس خطاب می کند، کسی نیست جز بابک زنجانی که در پشت پرده فعالیت های کارخانه لوازم آرایشی کنت قرار دارد.

گفته می شود زنجانی راننده بانک مرکزی سابق ایران، محسن نوربخش بوده و فعالیت هایش را از زمان هاشمی رفسنجانی آغاز کرده است.