تروریست‌هایی که با هیچ کس به توافق نمی‌رسند

به گزارش افکارنیوز، پس از گذشت حدود سه سال از بحران سوریه، این کشور فقط توانسته به عنوان طولانی ترین جنگ داخلی در گینس، رکورد ثبت کند و حاصلی جز تباهی و نابودی برای مردم این کشور به ارمغان نداشته است.

از آغاز این جنگ کشورهای غربی و عربی هر کدام بر حسب طمع و قصدی که داشتند نیروهای تروریستی و سلاح‌های خود را روانه سوریه کردند. تا از این فتنه هزار سر هر که سهم خود را جدا سازد.

عربستان، قطر و ترکیه از اولین کشورهای منطقه بودند که نیروهای تروریستی خود را در سطح سوریه مدیریت کردند و با ارسال سلاح با قدرت به نبرد با بشار اسد پرداختند.

روزهای ابتدایی بحران، ورود تروریست‌ها بدون هیچ حد و مرزی صورت می گرفت و با خیال اینکه در نهایت طی چند ماه اسد سقوط خواهد کرد مشکلی در بین تروریست‌ها و همچنین بین سران کشورهای عربی و غربی نبود؛ اما با طولانی شدن جنگ، مشکلاتی که از همان روزهای ابتدایی وجود داشت به مرور زمان ظهور کرد.

این اختلافات تاجایی پیش رفت که تروریست‌ها به سوی هم اسلحه کشیدند و شیوخ خلیج فارس که تا به حال اختلافات را علنی نمی کردند؛ مواضع متناقضی در مجامع عمومی و در رسانه‌ها مطرح کنند.


انواع گروه‌های مسلح

در ابتدا مخالفان سوری به دو دسته ارتش آزاد و جبهه النصره تقسیم شدند اما پس از افزایش اختلافات تروریست‌ها، به همت عربستان گروهی به نام " امارت اسلامی شام و عراق " یا همان " داعش " تشکیل شد.

پس از تشکیل داعش و برکناری امیر سابق قطر، با فشار آمریکا پرونده سوریه از دست قطری‌ها گرفته و به سعودی ها واگذار شد.

اما این پایان درگیری‌ها و اختلافات نبود و نارضایتی مقامات ترکیه و خصومت قطری‌ها با آل سعود افزایش یافت و به صورت رسمی در درگیری‌های شمال سوریه و حلب به مواضع یکدیگر حمله می‌کردند.

برای مثال گروه تروریستی «امارت اسلامی عراق و شام»، ابوسلیمان سرکرده گروه تروریستی «جندالشام» یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی مسلح در ریف ادلب را ترور کرد.

و از طرفی هرکدام از نیروهای جبهه النصره و داعش خود را شاخه اصلی القاعده دانسته؛ تا جایی که " ایمن الظواهری " سرکرده گروه تروریستی القاعده اعلام کرد جبهه النصره شاخه شبکه القاعده در سوریه است و از مسئولان داعش خواست که این گروه را در سوریه منحل کرده و به عراق بازگردند.



البته این درخواست با واکنش جدی ابوبکر البغدادی، ‌رهبر گروه " دولت اسلامی عراق و شام " روبرو شد.

البغدادی گفت: گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست.


جبهة الاسلامیة

پس از ادامه درگیری‌های تروریست‌های سوری و عدم اتحاد برای شرکت در ژنو ۲ غرب و آل‌سعود تصمیم گرفتند گروهی تشکیل دهند که بیشتری ائتلاف را داشته باشد.

این جبهه در حال حاضر ۷۵ هزار نیروی تروریست دارد و هدف اصلی خود را نابودی نظام بشار اسد معرفی می‌کند.

جبهه اسلامیه شامل ۳ جبهه کردی، اسلامی و آزادی بخش است.


جبهه اسلامی سوریه::


۱ - حرکه الاحرار الشام الاسلامیه
۲ - لواء الحق
۳ - کتائب أنصار الشام


جبهه اسلامی به فرماندهی " ابو عبدالله الحموی " در دسامبر۲۰۱۲ تشکیل شد. نیروهای این جبهه، سلفی‌های تندرو هستند و به تروریست‌های داخلی محدود نمی‌شوند و تروریست‌های سلفی که از عراق، عربستان، ترکیه و چچن آمده‌اند نیز عضو این سه گروه هستند.


جبهه آزادی بخش سوریه::

۱ - لواء التوحید
۲ - جیش الاسلام
۳ - الویة صقور الشام‬



این جبهه نیز شامل سه گروه است؛ که در این بین، شاخه لواء التوحید به فرماندهی " عبدالعزیز سلامه "، بیشتر اعضای آنرا طرفداران اخوان المسلمین تشکیل ‌می دهند.

شاخه الویة صقور الشام‬ با فرماندهی " احمد عیسی الشیخ " شامل نیروهای سلفی داخلی و خارجی است.

شاخه جیش الاسلام به رهبری " زهران علوش " از بیشترین نیروی انسانی برخوردار است؛ به طوری که بیشترین درگیری‌ها قلمون، غوطه شرقی و غربی دمشق و همچنین درگیری‌های حلب به مدد همین نیروها صورت می‌گیرد.


گفتنی است علوش خود فرزند یک شیخ سلفی القاعده‌ای است و از جیره‌خواران اصلی آل سعود محسوب می‌شود.


جبهه اسلامی کردی::

این جبهه نیز شامل نیروهای اسلام گرای سلفی می‌شود که اغلب کرد هستند.


هدف از تشکیل جبهة الاسلامیة

جبهة الاسلامیه برای فریب اذهان عمومی مردم جهان شعار اصلی خود را مبارزه با تروریسم و القاعده مطرح کرد تا از این طریق از حمایت جامعه جهانی برخوردار باشد. این درحالیست که بیشتر اعضای آنرا نیروهای القاعده تشکیل می‌دهند.

از طرفی هم برای اجماع و ائتلاف در میان نیروهای تروریست هدف خود را تنها سقوط بشار اسد مطرح می کند زیرا خود تروریست‌ها هم می‌دانند که فقط در همین هدف است که هم‌نظر هستند و پس از سقوط دولت سوریه مشکلات آنان شروع خواهد شد.

نکته دیگری که در تشکیل این گروه به چشم می‌خورد این است که این جبهه از طرف آل سعود مدیریت شده و نه تنها با هیچ یک از اهداف آل سعود متناقض نیست بلکه بسیار هم پوشانی دارد. به طوری که نیروهای داعش با تشکیل چنین جبهه مشترکی هیچ مشکلی نداشته و از اولین گروه‌هایی هستند که پای چنین ائتلافی می ایستند.

در عوض این نیروهای جبهة النصره و ارتش آزاد هستند که با تشکیل چنین گروهی مخالفت کرده و سعی در انحلال آن دارند. و به همین دلیل است که نیروهای جبهة الاسلامیة به صورت رسمی به مواضع آنان حمله می کنند.


کاریکاتوری که ارتش آزاد در واکنش به اقدامات آل‌سعود منتشر کرد



صفحه فیس بوکی که نیروهای ارتش آزاد بر علیه داعش ساختند

برای مثال نیروهای جبهة الاسلامیة به منطقه باب الهوی که تحت سیطرره نیروهای ارتش آزاد است حمله کرده و انبار مهمات آنان را گرفته و منطقه را به تصرف خود در می‌آورند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که " محمد ایرانی " سفیر پیشین و کارشناس ارشد سوریه گفت: در واقع اگر جدا شدن جبهه الاسلامیه از ارتش آزاد تا بدان اندازه شکننده باشد که ضربه ای جدی به بدنه ارتش آزاد باشد و این ساختار را به سمت فروپاشی حرکت دهد، ممکن است بخش هایی از ارتش آزاد به دولت سوریه نزدیک شوند



کاریکاتوری که ارتش آزاد در واکنش به اقدامات آل‌سعود منتشر کرد

عربستان به دنبال آن است در آستانه ژنو۲، جبهة الاسلامیة را نماینده ائتلاف مخالفان سوری معرفی نماید. اما غربی‌ها به دنبال آن هستند جبهة الاسلامیة را ابتدا تحت لوای ائتلاف دوحه یا استانبول قرار دهند و سپس با مشارکت جبهة النصره و ارتش آزاد ائتلاف جامعی ترتیب دهند تا ماهیت کنفرانس ژنو ۲ زیر سوال نرود و از مشکلاتی که پس از برکناری اسد شکل خواهد گرفت تا حدودی جلوگیری کنند.

جان کری گفت: تنها در صورتی که «جبهه الاسلامیه» زیر نظر ائتلاف ملی مخالفان سوری باشد، با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.

در حال حاضر یک همگرایی تاکتیکی وهابی - اخوانی در سوریه در حال شکل گرفتن است. آل‌سعود و رژیم صهیونیستی به خوبی درک کرده‌اند اگر در سوریه شکست بخورند تنها از بشار اسد شکست نخورده بلکه از محور مقاومت شکست خورده و حزب الله به عنوان بازوی اصلی مقاومت با توانی بیشتر به مقابله با مواضع ضد اسرائیلی خواهد پرداخت.

در مقابل آمریکاییها به هیچ وجه نمی خواهند ژست دیپلتماتیک خود را از دست بدهند از طرفی هم غربیها به درستی می دانند به هیچ وجه نمی توان به القاعده و جبهة النصره اعتماد کرد.