از مشخص شدن تکلیف اسد، مالکی و اردوغان تا توافق ژنو

به گزارش افکارنیوز، رویدادهای سیاسی پیش رو در سال ۲۰۱۴ در بستر منطقه ای و فرامنطقه ای، تأثیرات بسیاری را بر معادلات حال حاضر جامعه بین الملل خواهد گذارد. روند و نتایج انتخابات در کشورهای مختلف و نیز رویدادهایی مانند برگزاری نشست ها و کنفرانس ها و توجه به اهداف آنها می تواند درک و تبیین وقایع پیش رو را تسهیل نموده و پیش بینی تحولات جاری را امکان پذیرتر نماید. بر این اساس این گزارش تلاش می کند تا مهمترین رویدادهای سیاسی جهان در سال ۲۰۱۴ را مورد بررسی قرار دهد.


سوریه ۲۰۱۴

واپسین روزهای سال ۲۰۱۳ در حالی سپری شد که دنیای سیاست در سال پیش رو آبستن رویدادهای مهمی در سراسر کره خاکی است. خاورمیانه که روزی بستر قصه های هزار و یک شب بود، همچنان در سر خط خبرهای محافل سیاسی در جهان است. در این میان سوریه جایگاه ویژه خود را دارد. سوریه در گذر تاریخ تحولات و رویدادهای بسیاری را به خود دیده و بحران کنونی آن نیز به طور مسلم در پیشانی تاریخ این کشور حک خواهد شد.

این کشور که زمانی شهرهایش را به عنوان بستر قدیمی ترین تمدن انسانی می شناختند، اینک در هجوم بیگانه و آشنا به مخروبه ای اسفناک تبدیل شده است که مردمش از سویی برای بقا و ایمن ماندن از سرمای زمستان و زوزه گلوله های شورشیان آواره شده اند و از سوی دیگر رهبرش با هر چه در توان دارد برای حفظ خاکش می کوشد.

سال ۲۰۱۴ برای سوریه سالی پر تلاطم خواهد بود زیرا انتخاباتی که بشار اسد وعده آن را داده بود و تعهد داد فقط با انتخابات و هیچ چیز دیگر به تغییر حکومت در این کشور رضایت نخواهد داد، در راه است. اواخر آوریل(اردیبهشت) زمانی است که بشار به قول خود وفا می کند و انتخابات سوریه برای انتخاب حاکمان این کشور برگزار خواهد شد.

این در حالی است که بشار اسد به صورت شفاف اعلام کرده است: «هیچ گونه مانعی برای انتخابات سال ۲۰۱۴ وجود ندارد.» وی اراده مردم را پایه و اساس انتخابات ۲۰۱۴ خوانده و گروههای مخالف سوری را به شرکت در این انتخابات به مبارزه طلبیده است. اسد تأکید کرده که هیچ چیز نمی تواند جلوی اراده وی را در این راه بگیرد.



جالب اینجاست اخیرا احمد الجربا به عنوان رئیس ائتلاف ملی و مهره عربستان در سوریه اعلام کرده است که قصد دارد در کنفرانس ژنو ۲ نیز شرکت کند. به نظر می رسد این مقدمه چینی برای حضور وی در انتخابات ۲۰۱۴ باشد. این در حالی است که عربستان ناراضی از شکست اقدام نظامی در سوریه، تمام تلاش خود را به کار بسته است که به هر نحو ممکن، بشار را از عرصه سیاست سوریه خارج کرده و یک ساختار سیاسی وابسته به خود را در آن جایگزین کند.

در این میان پچ پچ های دیپلماتیک نیز حاکی از آن است که غرب درصدد است تا با یک مانور سیاسی در عرصه انتخابات، بشار را حذف کند و برای این هدف دو راه را پیاده خواهد کرد: اول: مانع حضور بشار در انتخابات ۲۰۱۴ شود و دوم: اگر غرب مجبور شود که بشار را به عنوان یکی از مدعیان قدرت در انتخابات قبول کند پس تمامی امکانات خود را برای شکست وی بسیج خواهد کرد. در این میان خبر می رسد که مخالفان سوری به رهبری عربستان و فرانسه در حال راه اندازی یک شبکه ماهواره ای با هدف جذب آرای اقلیت مسیحی و کردها هستند.


کنفرانس ژنو ۲، ژانویه ۲۰۱۴

در حالیکه نیروهای تکفیری و گروههای تندرو و جنگ سالار که از کشورهای دیگر به سمت سوریه هجوم برده اند، خاک این کشور را بین خود تقسیم کرده اند و همچنان بحران سوریه را در صدر اخبار خاورمیانه قرار داده اند.

نشست ژنو۲، با هدف پایان دادن به این بحران، در حالی که قرار بود ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴(دوم بهمن) در شهر مونترو سوئیس برگزار شود به یکباره به تعویق افتاد و این ماجرا با واکنش شدید کشورهایی مانند روسیه همراه بود.

وزیر امور خارجه روسیه نسبت به ادامه وقفه در برگزاری کنفرانس بین‌المللی در مورد سوریه هشدار داده و گفت: زمان این نشست هرچه بیشتر به تاخیر بیفتد، گروه‌های افراط‌ گرای اسلامی در سوریه قدرت بیشتری بدست خواهند آورد.

این در حالی است که سوالات و ابهامات بسیاری در مورد این نشست همچنان وجود دارد. اینکه چه کشورها و گروه هایی باید در این نشست حضور داشته باشند و روند تصمیم گیری درآن باید چگونه باشد و… از جمله این ابهامات است. با اینکه حضور جهاد اسلامی و النصره به عنوان گروههای تندرو در این نشست مورد مخالفت برخی حاضران این نشست قرار گرفته است اما عربستان همچنان بر طبل حمایت از آنها می کوبد و منافع خود را مقدم بر حل بحران سوریه دنبال می کند. همزمان طیف مخالفان دولت بشار اسد نیز هنوز بر سر اینکه کدام گروه و به چه شکلی باید نمایندگی مخالفان را در ژنو ۲ بر عهده داشته باشند اختلاف نظر دارند.

بر این ماجرا باید سنگ اندازی های کشورهای منطقه ای مانند عربستان را نیز افزود. ناظران می گویند عربستان تنها کشوری است که همچنان بر مطالبه مخالفان بر ضروت کناره گیری اسد از قدرت تاکید دارد و می گوید تنها در این صورت است که فضایی برای تشکیل دولت انتقالی که در آن نمایندگان مخالفان و نمایندگان حکومت فعلی که دستی در قتل ها نداشته باشند، ایجاد می شود.



عربستان اعلام کرده است در صورتی که هدف نشست ژنو ۲ تنها جمع کردن گروه های درگیر در سوریه بدون دستورالعملی مشخص به ویژه از سوی مخالفان سوری باشد، حاضر به شرکت در آن نیست و منتظر توضیحاتی از مسکو و واشنگتن در این زمینه است تا در نهایت تصمیم بگیرد که آیا در ژنو ۲ شرکت می کند یا خیر.

حضور ایران در این نشست نیز یکی دیگر از ابعاد مهم این رویداد را تشکیل می دهد. با وجود آنکه تا کنون ۲۶ کشور به این نشست دعوت شده‌اند و تقریباً از تمامی کشورهای منطقه نماینده‌ای در این نشست حضور خواهد داشت، عدم حضور یکی از تأثیرگذارترین کشورهای منطقه، یعنی ایران، می‌تواند دورنما و افق این نشست را تیره و تار جلوه دهد. در حالیکه بان کی مون دبیر سازمان ملل و نیز اخضر ابراهیمی نماینده این سازمان در امور سوریه و نیز کشورهایی مانند روسیه و چین، بر حضور ایران در این نشست تأکید دارند، اما تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

این در حالی است که ایران در بحران‌های مهم منطقه، از جمله عراق، افغانستان و لبنان، حضور فعال و سازنده داشته و از طرفی دیگر، نتایج توافقنامه‌ی هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ و کنفرانس ژنو۲ به نوعی به یکدیگر ارتباط یافته‌اند؛ چرا که در اولی ایران «طرف اصلی» ماجراست و در مسئله‌ی دوم نیز این کشور یکی از بازیگران تأثیرگذار و تعیین‌کننده است. اگر در ژنو۲ ایران دعوت نشود، سخت می‌توان نسبت به موفقیت آن خوش‌بین بود و چه بسا این مسئله مستقیماً بر توافقنامه‌ی هسته‌ای نیز اثر خواهد گذاشت.


افغانستان ۲۰۱۴

افغانستان دیگر کشور خاورمیانه ای است که یکی دیگر از تحولات مهم تاریخ بعد طالبانی خود را در پیش رو دارد. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در تاریخ ۵ آوریل سال ۲۰۱۴(برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳) در حالی است که ملا محمد عمر رهبر کنونی طالبان در اعلامیه ای اعلام کرد: «مردم خداپرست ما به خود زحمت دیدن این نمایشنامه که انتخابات سال ۲۰۱۴ نامیده می شود، را نخواهند داد و در آن شرکت نخواهند کرد.

شرکت در چنین انتخابات فقط تلف کردن وقت است.» قبلاً کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خبر داده بود که طالبان و گروه های دیگر اپوزیسیون مسلح می توانند نامزد خود را برای مقام ریاست جمهوری پیشنهاد نمایند.

حساسیت این انتخابات به گونه ای است که سازمان امنیت و همکاری اروپا تأکید کرده است که هیاتی را جهت کمک به افغانستان در برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۴ اعزام میکند. شورای دایمی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز بر اساس درخواست افغانستان درصدد است تا هیاتی ۲۰ نفره را جهت کمک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که در ماه آوریل ۲۰۱۴ صورت می گیرد، به این کشور اعزام کند.



با این حال حامد کرزی رئیس جمهور کنونی افغانستان اعلام کرده در انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری دیگر کاندیدا نخواهد شد. جالب توجه است که آمریکا تلاش بسیاری کرد تا کرزای بتواند با طالبان به یک توافق سیاسی دست پیدا کند که این امیدها با خارج شدن طالبان از مذاکرات صلح در ماه مارس با شکست مواجه شد. در این میان اوباما در تلاش است تا نیروهای ائتلاف را برای خروج از افغانستان هماهنگ کند.



بنابراین نبود امنیت سراسری درکشور یکی از چالش های دیگر در راستای یک انتخابات آزاد خواهد بود همزمانی خروج نیروهای ناتو با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ فرصت ناامن سازی را برای گروه های تروریستی فراهم می کند. بحثخروج نیروهای امریکائی از افغانستان در ۲۰۱۴ ماه ها است که در محافل سیاسی ومطبوعاتی یکی از موضوعات جدی بوده است. بدیهی است که مخالفان نظام افغانستان از این دو فرصت مهم برای نا امن سازی افغانستان استفاده خواهد کرد.


عراق ۲۰۱۴

انتخابات پارلمانی عراق در ۳۰ آوریل ۲۰۱۴(اردیبهشت ۱۳۹۳) یکی از حساس‌ترین رویدادهای سال نو را در این کشور رقم خواهد زد. این انتخابات در حالی از سوی معاون رئیس جمهوری که در غیاب جلال طالبانی وظایف وی را بر عهده دارد، اعلام شد که مشکلات امنیتی این کشور همچنان پابرجاست. اگرچه پس از کشمکش های بسیار میان کردها و اعراب، بلاخره قانون جدید انتخابات عراق تصویب و لایحه بودجه ۲۰۱۴ نیز که احتمال داده می شد، مانع دیگری برای برگزاری انتخابات باشد، به پارلمان ارائه شد اما دشمنان روند سیاسی عراق در صددند بار دیگر این کشور را به ورطه جنگ فرقه ای بکشانند.

در این میان نوری مالکی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا ثبات و امنیت داخلی را به کشور بازگرداند و انتخابات پارلمانی را با موفقیت برگزار کند. بر این مبنا اوایل آبان ماه امسال به واشنگتن رفت و تمام دغدغه های امنیتی اش را در چارچوب موافقت نامه امنیتی با آمریکا و عراق که در سال ۲۰۰۹ امضا شد، با اوباما در میان گذاشت.



این در حالی است که عراق برای مهار تروریسم، به همکاری کشورهای منطقه، بویژه همسایگانش نیاز دارد و این میسر نیست، مگر آنکه آمریکایی ها با عراق در این مسیر همراهی کنند. با این وجود هم اکنون عمده هم پیمانان واشنگتن در منطقه، یعنی عربستان، ترکیه و اردن، در طول این سالها، از گروههای تروریستی بویژه القاعده حمایت کرده و مرزهایشان را برای تردد این گروهها به داخل عراق گشوده اند. گروههای تروریستی، اکنون از طریق مرزهای ترکیه، عربستان و اردن به راحتی بین سوریه، لبنان و عراق تردد می کنند و هدف اصلی این گروهها، کشیدن دامنه بحران به سراسر منطقه است که در حال سوریه، عراق و لبنان را در اولویت قرار داده اند.


توافق هسته ای ژنو، ۲۰۱۴

خرداد ۱۳۹۳(ژوئن ۲۰۱۴) فرصت ۶ ماهه توافق هسته ای ایران و ۱ + ۵ به پایان می رسد. این در حالی است که اجماع غرب پس از توافق ژنو در پی تلاشهای لابی های اسراییل بر کنگره آمریکا تداوم نداشت و با تصویب تحریم های جدید عملا روح این توافق را نادیده گرفت.

دو هفته پس از توافق با ایران، جمهوری خواهان و دموکرات های مجلس نمایندگان از رویکرد دولت اوباما در قبال مذاکرات هسته ای با ایران انتقاد کردند و خواستار تحریم های بیشتر شدند. در این راستا دولت آمریکا در تاریخ ۱۲ سپتامبر(۲۰ آذر) مجموعا ۳۷ فرد و شرکت ایرانی یا همکار ایران را در لیست سیاه خود قرار داد. این در حالی است که دولت آمریکا در متن توافق ژنو متعهد شد که تحریم جدید اعمال(Impose) نکند.

یعنی نه تنها کاخ سفید در حوزه اختیاراتش، نباید بر مصادیق تحریم افزوده و دایره اعمال تحریم را گسترش دهد، بلکه حتی اگر کنگره آمریکا قانونی مبنی بر تحریم تصویب کرد، دولت طبق توافقنامه در چارچوب اختیاراتش باید از اعمال آن خودداری کند؛ بدین معنی که رئیس جمهور آمریکا باید در صورت تصویب تحریم جدید در کنگره، آن را وتو کند مگر اینکه با تصویب مجدد دو سوم نمایندگان، «اختیار عدم اعمال» نداشته باشد.

در نهایت اینکه این تناقضات ثابت کرد که توافق ژنو یک توافق کاملا موقت است که نشان می دهد طرفین ضمن اختلاف نظر شدید، درصدد یافتن راهی برای پرهیز از درگیری هستند.



اگرچه اوباما از فرصت پیش آمده برای مذاکره مستقیم با ایران به منظور حل مساله هسته ای و در نهایت، عادی سازی روابط با تهران استقبال کرد اما شواهد حاکی از آن است که وی توان مقابله با فشارهای اسراییل و لابی های بانفوذ آن در بخش های مختلف ساختار سیاسی این کشور را ندارد. این در حالی است که مهلت غرب خرداد ۹۳ پایان می یابد و باید هر چه سریعتر به راه حل مناسبی در قبال ادامه گامهای خود با ایران برسد.

با توجه به اینکه ایران توانسته در گام نخست خود در چارچوب اعتمادسازی موفق عمل کند، اکنون غرب است که باید در طول این ۶ ماه تکلیف خود را با توافق صورت گرفته و فشارهای اسراییل روشن کند. این در حالی است که برخی پیش بینی کرده اند که نتیجه این روند شاید یک توافقنامه موقت دیگر در پایان ۶ ماه باشد. در این صورت به نظر می رسد که ابهامات رفتاری غرب در سال ۲۰۱۴ همچنان بر توافق ژنو حاکم باشد و در صورتیکه غرب نتواند رویه جدیدی را برگزیند، روند توافق نیز حالت فرسایشی به خود خواهد گرفت.


نشست ۲۰۱۴ جی ۸ در روسیه

شهر بندری و تفریحی سوچی روسیه سال شلوغی را پیش رو خواهد داشت. این شهر ساحلی که فوریه ۲۰۱۴ میزبان بازیهای المپیک زمستانی خواهد بود، روسیه تاکنون برای این منظور ۳۷ میلیارد دلار هزینه کرده است. اما مهمتر از آن سوچی شهری استن که ولادیمیر پوتین آن را به عنوان میزبان اجلاس سران گروه جی ۸ در سال ۲۰۱۴ نیز، معرفی کرد.

بر این اساس کشورهای روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، ایتالیا، آلمان و ژاپن که اعضای گروه هشت کشور صنعتی جهان را تشکیل می دهند، در ژوئن ۲۰۱۴(خرداد ۱۳۹۳) گرد هم می آیند. پوتین که در تلاش است نقش روسیه را به عنوان پل میان غرب و گروه بریکس - اقتصادهای نوظهور متشکل از روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی - را بیش از پیش پررنگ کند.



اگرچه پوتین حتما در این اجلاس نقش مسکو در حل بحران های خاورمیانه از جمله موضوع هسته ای ایران و نیز تحولات داخلی سوریه را نیز مورد تأکید قرار می دهد.



این در حالی است که نشست گروه ۲۰ متشکل از ۲۰ اقتصاد برتر جهان، در روزهای ۱۵ و ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ در کوئینزلند برگزار می شود و پیش بینی می شود که چهار هزار هیئت بین المللی و ۳ هزار خبرنگار در آن شرکت کنند.


ترکیه ۲۰۱۴

ترکیه در سال ۲۰۱۳ تحولات جالب توجهی را در فضای اعتراضات مدنی پشت سر گذارد که البته با دستگیری های اخیر به اتهام رشوه و فساد مالی، گویا این روند، همچنان در این کشور ادامه دارد. با این حال به نظر می رسد قرار نیست که ترک ها در سال ۲۰۱۴ نیز رنگ آرامش سیاسی را ببینند.

اعتراضات خیابانی علیه سیاست های اردوغان که بیشتر اخبار ترکیه را در نیمه دوم سال به خود اختصاص داد، با رفتن به سمت انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابعاد قابل ملاحظه تری پیدا خواهد کرد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در آگوست ۲۰۱۴(مرداد ۱۳۹۳) توسط آرای عمومی مردم - در پی اصلاح قانون اساسی این کشور در سال ۲۰۰۷ - برگزار می شود. پیش از ۲۱ اکتبر ۲۰۰۷ این پارلمان ترکیه بود که رئیس جمهور را انتخاب می‌کرد. این در حالی است که در کنار اعتراضات خیابانی و تنش های فضای سیاسی داخلی ترکیه، گفته می شود اردوغان درصدد است تا نه تنها کاندیداتوری ریاست جمهوری ترکیه را بر دوش کشد بلکه با تغییراتی که در تلاش است در قانون اساسی این کشور انجام دهد، سیستم ریاستی را بر مبنای گسترش و افزایش اختیارات رئیس جمهور به اجرا درآورده و خود مرد یکه تاز میدان شود.



در نظام فعلی ترکیه گرچه رییس جمهوری دارای اختیارات وسیعی است، ولی عملا قدرت اجرایی در دست نخست وزیر است. در مقابل عبدالله گل که گویا در میان گروههای سیاسی و نیز لایه های اجتماعی محبوبیت بیشتری از اردوغان دارد، نامزد دیگر این انتخابات است که گفته می شود قرار است از سوی حزب عدالت و توسعه در این کارزار شرکت کند. با این حال وی در یک مصاحبه طبوعاتی اردوغان را نه یک رقیب، بلکه دوست خود معرفی کرده است.

آنچه روشن است اینکه اردوغان و نیز حزب عدالت و توسعه برنامه های فشرده ای را برای سال ۲۰۱۴دارند که رویدادهای اخیر مبنی بر تغییر کابینه این ادعا را ثابت می کند. با این حال زمزمه هایی در میان لابی های سیاسی ترکیه شنیده می شود که اگر حزب عدالت و توسعه نتواند در انتخابات محلی آرای لازم را به دست آورد، ممکن است پیشنهاد دهد تا ریاست جمهوری ترکیه را نه مردم، بلکه پارلمان انتخاب کند. علت آن این است که اگر آرای این حزب در انتخابات محلی کاهش یابد این مساله قطعا بر انتخابات ریاست جمهوری نیز موثر خواهد بود. انتخابات محلی ترکیه قرار است در مارس ۲۰۱۴(فروردین ۱۳۹۳) در این کشور برگزار شود.


کنفرانس امنیتی مونیخ، ۲۰۱۴

پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ امسال در تاریخ ۳۱ ژانویه تا ۲ فوریه(۱۱ تا ۱۳ بهمن۱۳۹۲) با حضور وزرای امور خارجه و دفاع، نظامیان و کارشناسان امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان در آلمان برگزار می شود. این کنفرانس که موضوعات مهم در عرصه سیاست خارجی و امنیتی بین المللی را مورد تبادل نظر قرار می دهد، در سال ۱۹۶۳ اولین نشست خود را برگزار کرد.



این کنفرانس قرار است در نشست پیش روی خود، علی رغم بحثو بررسی بر روی چالشهای حال حاضر بین المللی، فعالیتهای دهه های گذشته از آغاز تأسیس تا کنون را نیز مرور کند. شایان ذکر است در کنفرانس مونیخ تصمیمات لازم الاجرا گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژه اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است.


مصر ۲۰۱۴

برای مصر گویا سال ۲۰۱۳ یکی از فراموش نشدنی ترین سالهای تاریخ این کشور است. صعود و سقوط ناگهانی اخوان المسلمین و کودتای ارتش این کشور در کنار خیل عظیمی از مخالفان و موافقان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر، که به درگیری های سخت مردم و پلیس انجامید، یکی از پرحادثه ترین سالها را برای مصری ها رقم زد.

این در حالی است که قرار است چهاردهم و پانزدهم ژانویه(۲۴،۲۵ دی) پیش‌ نویس قانون اساسی مصر که به دست کمیته تدوین قانون اساسی تعدیل و تدوین و برای اخذ رأی از اعضای این کمیته به رئیس جمهور موقت تقدیم شده بود، به همه پرسی گذارده شود. ارتش مصر این همه پرسی را اولین گام از انتقال دموکراتیک قدرت می داند و ادامه این روند را این روند را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان که هنوز چگونگی آن مشخص نشده است، اعلام کرده است.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور قرار است در سال ۲۰۱۴ برگزار شود و به صورت مسلم حوادثو رویدادهای سیاسی جدیدی را در عرصه سیاست مصر خلقخواهد کرد. بر این مبنا نبیل فهمی وزیر خارجه مصر انتخابات آتی پارلمانی مصر را در فوریه یا مارس ۲۰۱۴(اسفند ۹۲) و انتخابات ریاست جمهوری نیز در تابستان ۲۰۱۴ اعلام کرده است. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال ۲۰۱۴ دوران ریاست جمهوری موقت عدلی منصور نیز به پایان می رسد.



با توجه به فضای ابهام آلود سیاسی مصر این انتخابات می تواند نتایج پیش بینی نشده ای را در پی داشته باشد که یکی از عجیب ترین این نتایج می تواند بازگشت حسنی مبارک به عرصه سیاست این کشور باشد. جالب است که کمپین حامیان «حسنی مبارک» ‌، شعارهایی با عنوان «مبارک رئیس جمهور مصر ۲۰۱۴»، «او مرد میهن پرستی است که مصر را با حکمت رهبری کرد» ‌ و یا «برای بازگشت مصر به جایگاه اصلی» و … در فضای مجازی اینترنت منتشر کردند. اگرچه واقع بینانه تر آن است که این امر تنها یک جنجال رسانه ای تلقی شود و در مقابل ریاست جمهوری چهره هایی مانند «حمدین صباحی» نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع این کشور پس از سقوط مرسی، به واقعیت نزدیک تر است.

در همین راستا محمود بدر موسس جریان تمرد مصر اعلام کرده که آماده است در صورت نامزدی السیسی وزیر دفاع مصر از وی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند و در صورتی که السیسی در انتخابات حضور پیدا نکند از «حمدین صباحی» حمایت خواهد کرد. جریان تمرد یکی از جریان‌هایی بود که در اعتراض به سیاست‌های محمد مرسی اعلام وجود کرده و با جمع آوری حدود ۲۷ میلیون امضا خواستار برکناری مرسی در ۳۰ ژوئن شده بود.


آمریکا ۲۰۱۴

اگرچه بیشتر رویدادهای کشورهای منطقه بر اساس سیاست های به اصطلاح منجی گرایانه آمریکا که همواره تلاش می کند در همه تحولات جهانی شرکت داشته و نقش واسطه و میانجی را بر عهده بگیرد، به گونه ای با این کشور گره خورده است اما جالب اینجاست که آمریکا خود در نوامبر ۲۰۱۴(آبان ۱۳۹۳) انتخابات میان دوره ای کنگره را در پیش دارد.

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان با اختلاف ۱۷ کرسی در اختیار جمهوری خواهان و اکثریت سنا با ۵۵ کرسی در برابر ۴۵ کرسی در اختیار دموکرات ها می باشد، این انتخابات نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. درحالی که یازده ماه تا انتخابات میان دوره ای کنگره باقی مانده است، که جمهوری خواهان و دموکراتها در تلاشند تا حزب پیروز میدان شوند.

این جدال در حالی تشدید می شود که هر دو حزب اصلی امریکا پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۴ را مقدمه و پیش شرطی مهم جهت پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌دانند. این در حالی است که بر اساس نظر سنجی ها، مردم آمریکا نسبت به عملکرد سیاستمداران خود رضایت ندارند عدم فعالیت کنگره در تصویب لوایح و قانون گذاری به دلیل اختلافات به وجود آمده دموکرات ها و جمهوری خواهان مستقر در واشنگتن موجب تعطیلی دولت پس از دو دهه شد و همچنین در این سال کمترین تعداد لوایح در کنگره به تصویب رسید.



نکته جالب توجه این است که بن بست های به وجود آمده در سال ۲۰۱۳ در بستری که قرار نبود انتخاباتی صورت گیرد، وجود داشت با توجه به این که سال ۲۰۱۴، سال انتخابات میان دوره ای است و کل مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی های سنا تغییر خواهد کرد، مسلماً دعوا و درگیری میان جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره افزایش خواهد یافت، با این احتساب به نظر می رسد سال ۲۰۱۴، سال بن بست های بیشتر برای آمریکا خواهد بود. شایان ذکر است که علی رغم اینکه بحران اقتصادی آمریکا نقش مهمی در معادلات انتخاباتی سال ۲۰۱۴ خواهد داشت اما هیچ یک از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بحران اقتصادی ایالات متحده را درک نکرده و در نتیجه راهکاری نیز برای غلبه بر آن ارائه نداده است.


اجلاس داووس، ۲۰۱۴

۲۲ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۴(۳تا ۵ بهمن ۱۳۹۲) سوئیس پذیرای اجلاس سالانه داووس یا همان مجمع جهانی اقتصاد خواهد بود. این اجلاس که یکی از مهمترین نشست های بین المللی به شمار می آید، هر ساله قدرت‌های اقتصادی، تجاری، علمی و سیاسی جهان را گردهم می‌آورد تا در مورد مهم‌ترین مسائل مبتلا به جامعه جهانی بحثو گفت‌وگو کرده و بهترین راه حل‌ها را برگزینند. در نشست پیش رو شرکت کنندگان «شکل دهی مجدد جهان» را محور گفتگوهای خود اعلام کرده اند.

بر این مبنا رهبران جهان از حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد و کسب و کار، دولتمردان سیاسی، سازمان‌های مطرح بین المللی، دانشگاهیان و NGOها و… در مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای استراتژیک شرکت خواهند داشت تا نقشه راهی منسجم برای تحولات کلیدی «جهان در حال تغییر» بیابند.



اگرچه نمی توان داووس را یک سازمان یا پیمان بین المللی با تصمیمات الزام آور به شمار آورد اما تاثیر آن بر روندهای جهانی در حوزه اقتصاد و سیاست را نمی‌توان انکار کرد.


اجلاس امنیت هسته ای ۲۰۱۴، هلند

در سال ۲۰۱۴ هلند میزبان سومین گردهمایی دوسالانه اجلاس امنیت هسته ای خواهد بود. اجلاسی که اوباما در سال ۲۰۱۰ آن را در واشنگتن دایر کرد. ادعا می‌شود که هدف از راه اندازی این اجلاس، تقویت همکاری در راستای مبارزه با تهدید تروریسم هسته ای، محافظت از سلاح های هسته ای و تاسیسات مربوطه و جلوگیری از قاچاق غیر قانونی مواد هسته ای و رادیولوژیکی است.



شرکت کنندگان در این اجلاس شامل ۵۷ کشور و نیز سازمان بین المللی هستند که متعهد شده اند در چارچوب اهداف این اجلاس گام بردارند. دور دوم این اجلاس در سال ۲۰۱۲ در سئول برگزار شد. به حداقل رساندن و در نهایت حذف همه مواد هسته‌ای که به خوبی محافظت نشده‌اند و نیز اورانیوم با غنای بالا از جمله اهداف دیگری است که شرکت کنندگان در اجلاس بر آن تأکید دارند.


مقابله با برنامه های جاسوسی آمریکا در نشست ۲۰۱۴ برزیل

گویا سال ۲۰۱۴ برای برزیلی ها فقط در رابطه با فوتبال و جام جهانی خبرساز نیست بلکه دیلما روسف رئیس جمهور این کشور که از شنود مکالمات خود توسط آمریکایی ها از طریق برنامه جاسوسی پریسم که اسنودن فاش کرد، عصبانی است، تصمیم به مبارزه با این امر کرده است. وی که عنوان این اقدام جاسوسی را «نقض حاکمیت برزیل» نامیده است، درصدد است تا با برگزاری نشستی در سال ۲۰۱۴ با این مسئله مبارزه کند.

در این نشست دولتهای مختلف و نیز نمایندگان شرکتها و سازمانهای مهم از بخش های مختلف از جمله صنعت، ابعاد جامعه مدنی، سازمانهای خصوصی در حوزه مدیریت اینترنت و فضای مجازی و…شرکت دارند.



هدف از برقراری این نشست، که در سائوپائولو برگزار می‌شود، ارائه راهکارهای جدید و قوانین جدید بین المللی در راستای حفظ حریم خصوصی در عصر دیجیتال عنوان شده است. نشستی که آمریکا و ذی نفعان گردش آزاد و نامحدود اطلاعات در فضای مجازی، به صورت مسلم، از برگزاری آن ناراحت هستند.


کنفرانس گروه بیلدربرگ، ۲۰۱۴

گروه بیلدربرگ به عنوان محرمانه ترین تجمع بین المللی، نشست خود را احتمالا در ماه ژوئن ۲۰۱۴(خرداد) برگزار خواهد کرد. به گفته تحلیل گران چون روال برگزاری این کنفرانس تاکنون ۳ بار در اروپا و ۱ بار در آمریکای شمالی بوده است، به نظر می رسد سال ۲۰۱۴ نیز در اروپا برگزار شود. گروه بیلدربرگ کنفرانسی غیررسمی است که هر ساله به صورت کاملاً خصوصی و محرمانه در نقطه‌ای از جهان برگزار می‌شود و هر ساله ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن از قدرتمندترین و با نفوذترین افراد در زمینه‌های سیاست، بانکداری، اقتصاد نظامی گری، و رسانه در آن شرکت می کنند. بسیاری از پادشاهان و اعضای خاندان‌های سلطنتی کشورهای غربی نیز از اعضای دائم گروه بیلدربرگ هستند.

گفته می شود قانون بیلدربرگ آن است که دو سوم میهمانان از اروپا و بقیه از آمریکای شمالی باشند. اعضای گروه بیلدربرگ در کنفرانس سالیانه خود، در مورد مسایل جاری و مهم سیاسی و اقتصادی جهان به صورت محرمانه با یکدیگر تبادل نظر و مشورت میکنند در حالیکه اطلاعی از افراد شرکت کننده، موضوعات مورد بحث، تصمیمات و برنامه های آنان به بیرون درز پیدا نمی کند. جالب اینجاست که خبرنگاران نیز اجازه نزدیک شدن به محل کنفرانس را نداشته و اجازه ارسال اخبار آن به کسی داده نمی شود. این گروه نام خود را از هتلی در کشور هلند میگیرد که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴، میزبان اعضای کنفرانس بود. دفتر گروه بیلدربرگ در شهر لیدن در استان هلند جنوبی و در نزدیکی شهر لاهه در کشور هلند قرار دارد