سعودیها به دنبال چه دولتی در لبنان هستند؟

به گزارش افکارنیوز، روزنامه " الاخبار " لبنان به نقل از منابع و محافل آگاه نوشت: عربستان در هفته های اخیر رویکرد جدی مبنی بر جلوگیری نکردن از مشارکت گروه ۱۴ مارس در دولت جدید لبنان ارایه داد.

به گفته این محافل، رویکرد عرستان در مسیر پذیرش مشارکت گروه ۱۴ مارس در دولت جدید همراه با اهمیت دستیابی این گروه به دو وزارتخانه کلیدی امور خارجه و وزارت کشور است به گونه ای که وزارت کشور در اختیار جریان المستقبل و وزارت خارجه در اختیار جریان های مسیحی تشکیل دهنده گروه ۱۴ مارس قرار گیرد.

روزنامه الاخبار نوشت: علت تلاش عربستان برای سپرده شدن پست وزارت خارجه به گروه ۱۴ مارس این است که تجربه عدنان منصور وزیر خارجه کنونی لبنان و تحویل این پست به وزیری وابسته به حزب الله لبنان تکرار نشود.

عدنان منصور وزیر امور خارجه کنونی لبنان در جریان موضعگیری های خود بر بی طرفی کشورش در بحران ها و تلاش برای حفظ وحدت و انسجام داخلی و حمایت از مقاومت تاکید کرده است؛ امری که به مذاق گروه ۱۴ مارس و عربستان به عنوان بزرگترین حامی این گروه خوش نیامده است.

اهمیت پست وزارت خارجه لبنان زمانی نمایان تر می شود که منطقه در آستانه برگزاری اجلاس ژنو ۲ درباره سوریه قرار دارد و مشارکت و رویکرد وزیر خارجه دولت جدید لبنان در این اجلاس تاثیر زیادی بر روند امور آن خواهد داشت.

اهمیت وزارت کشور نیز برکسی پوشیده نیست چرا که نظارت بر دستگاه امنیت داخلی بویژه شاخه اطلاعاتی آن و برقراری نظم و امنیت عمومی است. سپرده شدن این پست به گروه ۱۴ مارس نیز دست دولت سعودی برای دخالت در امور امنیتی لبنان باز خواهد گذاشت.

اخیرا یک سری انفجارهای تروریستی در لبنان روی داد که از جمله، حمله به سفارت ایران در بیروت بود. ماجد الماجد سرکرده سعودی گروه تروریستی عبدالله عزام مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. ماجد الماجد توسط نیروهای امنیتی لبنان دستگیر اما اندکی بعد به طرز مشکوکی مرد و برخی گزارشها حکایت از آن داشت که وی با وزارت اطلاعات عربستان در ارتباط بوده و سعودیها برای افشا نشدن رازهای الماجد در جریان بازجویی به طور غیرمستقم وی را کشته اند.