واکنش آمریکا به قرارداد بزرگ نفتی ایران و روسیه

به گزارش افکارنیوز، " کایتلین هایدن " با اعلام این موضوع گفت: ما درباره این اخبار نگران هستیم و " جان کری " وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با " سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه، این موضوع را به اطلاع آنها رسانده است.

لاوروف و کری روزهای یکشنبه و دوشنبه با یکدیگر در پاریس دیدار کرده بودند.

در روزهای گذشته خبرهایی در مورد مذاکره ایران و ورسیه برای عقد یک قرارداد بزرگ نفتی، به صورت نفت در برابر کالا بوده و ارزش ماهیانه آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است، منتشر شده بود.

در صورت امضای این قرارداد بزرگ، روسیه در هر روز ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می کند و در عوض آن کالا و تجهیزات به تهران ارسال می کند.

یک مقام روسی که در جریان مذاکرات مسکو و تهران قرار دارد به رویترز گفت: پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده و به احتمال زیاد به موفقیت ختم می شود. ما در حال مذاکره در مورد جزئیات برای نهایی کردن این قرارداد هستیم و تاریخ دقیق امضای این قرارداد به حل شدن جزئیات بستگی دارد.

به گفته این مقام روسی، خواست مسکو آن است که این قرارداد هرچه سریعتر انجام شود. رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی نیز می نویسد که تهران نیز امیدوار است که این قرارداد هرچه سریعتر امضا شود.

این مذاکرات به دلیل توافقنامه ای است که در ماه نوامبر(آذرماه) میان ایران و کشورهای ۱ + ۵ به امضا رسید و قرار است که در صورت اجرای این توافقنامه بخشی از تحریم های ایران لغو شود.

بر اساس این گزارش، البته روسیه برای عقد این قرارداد باید به نوعی رضایت دیگر کشورهای حاضر در گروه ۱ + ۵ را به دست بیاورد. این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش هایی در مورد تلاش شرکت های نفت غربی برای عقد قرارداد با ایران و حضور مجدد در میدان های نفتی جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

در همین رابطه اشپیگل در مطلبی با عنوان "تغییر قرن: سرمایه گذاران بین المللی به تهران هجوم آورده اند" به تلاش شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای حضور دوباره در ایران اشاره می کند.