هجمه رسانه‌های عربی علیه هیکل

به گزارش افکارنیوز، موضع گیری محمد حسنین هیکل مبنی بر ایرانی بودن سه جزیره «تنب بزرگ، تنب کوچک و ابو موسی» موجی از حمله در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه بحرین و امارات علیه وی به راه افتاد.

این روزنامه‌ها هیکل این اندیشمند بزرگ عرب را متهم کرده‌اند که به «مرحله خرفتی» رسیده است.

این در حالی است که یک استاد دانشگاه دمشق در مورد هیکل گفته بود «اگر در بین عرب‌ها ۱۰ تن آدم فهیم وجود داشته باشد یکی از آنها هیکل است».

هیکل در گفت‌و‌گو با شبکه «سی بی سی» گفت: من در اوایل دوران جمال عبد الناصر در گفت‌وگوها در مورد جزایر سه گانه حضور داشتم، آن زمان کشورهای عربی در تلاش بودند تا استقلال خود را به دست بیاورند. وی با استناد به این مطلب گفت: «عرب‌ها در آن زمان در مورد جزایر سه گانه ایران زیاده روی کردند.»

وی افزود که ملک فیصل پادشاه آن زمان عربستان این گفت‌وگو ها را رهبری می‌کرد و کشورهای عربی قبول کردند که بحرین یک کشور عربی باشد با وجود این که ۷۰ درصد جمعیت آن شیعه بود در مقابل عرب‌ها از ادعای تملک این جزایر دست بکشند.

هیکل افزود که «حکام عرب» به حاکمیت اقلیت سنی بر اکثریت شیعه در بحرین وجه قانونی دادند تا آن را به عنوان یک دولت عربی به رسمیت بشناسند.

وی افزود: به جای اصرار بر این که جزایر سه گانه متعلق به امارات است باید توازن قوا را در منطقه بپذیریم.

پیشتر خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سخنان هیکل گفته بود: اگر هیکل مدرکی برای ادعاهای خود دارد رو کند و اگر مدرکی ندارد سکوت کند.