واکنش کری به قرارداد نفتی ایران و روسیه

به گزارش افکارنیوز، کامرسانت در مطلب خود می نویسد: " سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه، دربارهقرارداد بزرگ نفتی مسکو - تهران، با " جان کری "وزیر امور خارجه آمریکا، گفتگوهایی را داشته و کری به لاوروف اطمینان داد که مسکو هر میزان نفت که می خواهد می تواند از ایران خریداری کند.

به نوشته این روزنامه، با اجرایی شدن این قرارداد نفتی، روسیه تبدیل به بزرگترین خریدار نفت ایران می شود. کامرسانت در حالی از موافقت آمریکا با قرارداد نفتی ایران و روسیه خبر می دهد که در هفته گذشته اخباری درباره نگرانی واشنگتن از این قرارداد منتشر شده بود.

در صورت امضای این قرارداد بزرگ که ارزش آن یک و نیم میلیارد دلار است روسیه در هر روز ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می کند و در مقابل آن کالا و تجهیزات به تهران ارسال می کند.

یک مقام روسی که در جریان مذاکرات مسکو و تهران قرار دارد به رویترز گفت: پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده و به احتمال زیاد به موفقیت ختم می شود. ما در حال مذاکره در مورد جزئیات برای نهایی کردن این قرارداد هستیم و تاریخ دقیق امضای این قرارداد به حل شدن جزئیات بستگی دارد.

به گفته این مقام روسی، خواست مسکو آن است که این قرارداد هرچه سریعتر اجرا شود. رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی نیز می نویسد که تهران نیز امیدوار است که این قرارداد هرچه سریعتر امضا شود.

این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش هایی در مورد تلاش شرکت های نفت غربی برای عقد قرارداد با ایران و حضور مجدد در میدان های نفتی جمهوری اسلامی منتشر شده بود. در همین رابطه اشپیگل در مطلبی با عنوان " تغییر قرن: سرمایه گذاران بین المللی به تهران هجوم آورده اند " به تلاش شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای حضور دوباره در ایران اشاره می کند.

" دانیل برنبک " رئیس کمیته صنایع و تجارت آلمان در تهران، در این رابطه به اشپیگل گفت: هواپیماهای مسافری که عازم ایران هستند مملو از شخصیت های ایتالیایی هستند. این شخصیت ها شامل افرادی از شرکت انی و اس پی ای هستند.

به نوشته اشپیگل، فرانسه نیز در راه حضور دوباره در ایران است. در قراردادی که ارزش آن به میلیاردها دلار می رسد فرانسه مجددا مجوز صادرات قطعات خودروهای پژو را به ایران داده است.

به نوشته این روزنامه ها، علاوه بر ایتالیا و فرانسه، آمریکا نیز با شرکت های اگزون موبایل و شورون و تعداد دیگر از شرکت ها در مسیر حضور مجدد در ایران است. به گفته برنبک، این شرکت ها مسئول نوسازی تاسیسات استخراج، تولید و پالایش نفت در ایران هستند. این شرکت ها همچنین توسعه میدان های جدید نفتی در ایران را برعهده خواهند داشت.