هدف اصلی «ژنو ۲» از نظر اشتون

به گزارش افکارنیوز، «کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه «الجزیره» در خصوص مهم‌ترین هدف کنفرانس موسوم به «ژنو۲» گفت هدف این کنفرانس در واقع اجرای همان موارد و تصمیماتی است که در «ژنو۱» اتخاذ شد.

اشتون تصریح کرد که در واقع یکی از مهمترین اهداف اصلی این کنفرانس«ژنو۲»یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه است.

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کنفرانس «ژنو۲» برپایه کنفرانس «ژنو۱» ایجاد شده است. مهم‌ترین امر این است که راهی برای پایان دادن به خشونت‌ها و مبارزات در سوریه پیدا کنیم.

وی ادامه داد که زندگی میلیون‌ها نفر از مردم عادی سوریه غیرقابل تحمل شده است و باید از تلاش‌های «اخضر ابراهیمی» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه بهره برد و گروه‌های مختلف سوری را گرد هم آورد و تلاش کرد که یک راه‌حل صلح‌آمیز و بادوام برای بحران سوریه پیدا کرد.

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص نقش «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت: مهم‌ترین چیز متوقف کردن جنگ و درگیری است. اگر شما نگاهی به آنچه که در ژنو ۱ رخ داد، بیاندازید، به وضوح می‌بینید که این کنفرانس در خصوص فرایندی بود که به انتقال قدرت منتهی می‌شود و گذار به مفهوم تغییر است. تردیدی نیست که از نظر اتحادیه اروپا و یک فرد متفاوت باید در رأس این کشور باشد و باید یک دولت جدید جایگزین شود و اینکه اوضاع باید با سپردن این موارد در ذهن به جلو پیش رود.

وی در ارتباط با اوضاع سوریه گفت: شرایط در سوریه هر چند هفته یکبار در حال تغییر است. ۷۰ درصد از سوریه تخریب شده است. زندگی میلیون‌ها نفر در این کشور رو به وخامت می‌رود. مردم زیادی در سوریه وجود دارند که به دنبال صلح و ثبات هستند. آنها برای فرزندانشان امنیت می‌خواهند. ما خواسته‌هایشان را به رسمیت می‌شناسیم و تلاش می‌کنیم که بر خواسته‌های آنها متمرکز شویم و خواسته‌های آنها را تحقق بخشیم و باید روند مذاکرات را برای ایجاد صلح در سوریه آغاز کنیم.

اشتون در خصوص رویکرد اتحادیه اروپا در ارتباط با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ گفت: سازمان ملل مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص شرکت‌کنندگان این نشست را دارد. بان کی مون می‌بایست در خصوص این مسئله تصمیم‌گیری کند. ما از نظر سازمان ملل حمایت می‌کنیم.

ایران

در بخشی از مصاحبه خبرنگار الجزیره در خصوص توافق هسته‌ای اخیر ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) سوالاتی را مطرح کرد و گفت که آیا به ایران اعتماد دارند که توافقنامه را اجرا کند زیرا معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که به غرب اعتماد ندارد که به تعهدات مربوط به لغو تحریم‌ها علیه ایران پایبند باشد.

اشتون در پاسخ به این سوال گفت: ما در زمینهفنیبا ایران به توافق رسیدیم زیرا ترجمه توافق سیاسی به اینکه از نظر فنی این توافق چه مفهومی دارد، مهم‌ترین بخش توافقنامه است. هم‌اکنون چنین کاری صورت گرفته است. بعد از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که وظیفه دارد بر اجرای توافقنامه(ژنو) نظارت داشته باشد. این بهترین راه است که همه ما مطمئن شویم که تمامی طرفین به تعهدات خود پایبند هستند.

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تلاش اخیر نمایندگان کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: ما توافق اولیه خوبی داشتیم. باید حرکت رو به جلویی داشته باشیم تا به یک توافق نهایی دست پیدا کنیم. این اوباما است که باید تصمیم بگیرد که بهترین شیوه ارتباط با دولت و کنگره آمریکا در این رابطه چیست اما من می‌گویم که تمامی اقدامات باید در جهت پشتیبانی از رسیدن به توافق نهایی باشد.

اشتون تأکید کرد که از آنجایی که گام اولیه در خصوص ایران به خوبی پیش رفته است و از آنجایی که کار فنی به پایان رسیده است و توافق اولیه با ایران از هفته آینده به مرحله اجرا درمی‌آید، ما نباید پویایی را از دست بدهیم، ما نباید لحظه رسیدن به فرصت دستیابی به توافق نهایی با ایران را از دست بدهیم.

مصر

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مصر و رویکرد اتحادیه اروپا در قبال فرایند دموکراتیک در این کشور گفت که به میزان مشارکت در انتخابات و افرادی که به قانون اساسی رأی داده‌اند نگاه می‌شود و معتقدم که نقشه راه باید در مصر اجرا شود.

اشتون تصریح کرد که باید منتظر نتایج انتخابات مصر شد و دید که نتیجه آن چه می شود و اعلام کرد که مردم مصر هم منتظرند که ببینید نتیجه انتخابات چه چیزی را رقم می‌زند.

وی در خصوص آینده مصر گفت که فرایند دموکراتیک در مصر باید تمامی گروهها را شامل شود تا فرایند دموکراتیک در این کشور به واقعیت تبدیل شود.

خبرنگار الجزیره در خصوص دستگیری خبرنگاران این شبکه در مصر به اتهام ارتباط با گروههای تروریستی از اشتون سوال کرد و وی در پاسخ به این خبرنگار پاسخ داد که خبرنگاران کار خبری خود را انجام میدهد و باید آزاد شوند.