دفاع " چورکین " از سخنان ظریف در داووس

به گزارشافکارنیوز،شبکه تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: " چارلی رز " مجری بلومبرگ در بخشی از این مصاحبه به مسئله ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک و ایران به توافقنامه هسته‌ای ژنو منجر شد. آیا روسیه و آمریکا در این خصوص کاملاً اتفاق نظر دارند؟

چورکین گفت: همه ما کمک کردیم. واقعیت این است که ساز و کار گروه شش(پنج بعلاوه یک) خیلی خوب عمل کرد. آنها موضع گیری واحد داشتند و توانستند در مذاکره با ایرانی ها این موضع واحد خود را نشان دهند. ایرانی ها را نیز به پذیرش این مواضع مشترک واداشتند. نتیجه این موضع گیری واحد، توافقنامه هسته ای ژنو بود و حالا نیز به سمت توافق نهایی گام بر می دارند.

گوینده بلومبرگ گفت: روحانی در داووس بار دیگر گفت که ایران بمب نمی‌خواهد اما در عین حال بر حق برخورداری کشورش از انرژی هسته ای تاکید کرد. ظریف وزیر خارجه نیز تاکید کرده است که ایران با برچیدن سانتریفوژهای خود موافقت نکرده بلکه با کاهش سطح غنی سازی به زیر پنج درصد موافقت کرده است. شما بگویید آیا آنها موافقت کرده اند یا نه؟

چورکین گفت: من مصاحبه آقای ظریف را به دقت گوش کردم و فکر می کنم در آمریکا برداشت منفی از آن شده است. آنچه را که ظریف گفت، من توضیح می دهم. او نسبت به برخی اصطلاحاتی که آمریکایی ها در توضیح و تشریح توافقنامه به کار می برند و واقعاً در متن سند نیامده است، اعتراض داشت. اما او در عین حال گفت که نباید وارد چنین بحثهایی شویم بلکه باید توافقنامه را اجرا کنیم. صحبت ظریف این بود. توافقنامه کاملاً روشن است و بحثهای کارشناسی درباره اجرای آن با موفقیت انجام شد و توافقنامه از بیستم ژانویه به اجرا درآمد. از این رو من فکر می کنم ورود به بحثهای توخالی و بی فایده درست نیست.

وی درباره لغو تحریم ها گفت: همه چیز به طور دقیق در توافقنامه درج شده است و مطابق مفاد این توافقنامه، تحریم ها برداشته می شود.

چورکین گفت: توافقنامه ژنو کاملاً روشن است و توافق فنی نیز که بعد از آن برای اجرای توافقنامه حاصل شد، قدم به قدم و لحظه به لحظه یا حتی سانتریفوژ به سانتریفوژ کارهایی را که باید انجام شود، مشخص کرده است. از این رو هیچ نوع ابهامی وجود ندارد. همه چیز در متن توافقنامه درج شده است و یک نقشه راه وجود دارد. یک کمیسیون ویژه بین ایران و آژانس و گروه پنج بعلاوه یک وجود دارد که بر روند اجرا نظارت می کند. از این رو بحثاعتماد کردن به ایران نیست زیرا همه چیز تحت نظارت است.

" ویتالی چورکین " در ادامه مصاحبه با این شبکه به میزبانی " چارلی رز " گفت: هدف کنفرانس ژنو پایان دادن به بحران سوریه، پایان دادن به خونریزی ها و کشتارهاست. برای این که هدف مذکور محقق شود، تقریباً یک سال و نیم قبل بیانیه ژنو یک صادر شد. این بیانیه هم اکنون اساس مذاکرات قرار گرفته است. اما این سند پیچیدگی های زیادی دارد. ایده اصلی بیانیه این است که دو طرف باید با هم درباره تشکیل دولت انتقالی گفتگو کنند. اما مسئله سرنوشت بشار اسد مشکل ساز شده است. دولت بر موضع خود یعنی ماندن اسد در قدرت پافشاری می کند و مخالفان نیز اصرار می کنند که اسد برود. اما اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در یک حرکت عاقلانه تاکتیکی تلاش کرده است ابتدا دو طرف را به نقاط مشترک برساند به عنوان مثال درباره مسائل انسانی، کمک های بشردوستانه و تبادل اسراء گفتگو کنند. بعد هم که دو طرف به تفاهم برسند درباره تشکیل دولت انتقالی مذاکره خواهند کرد.

چورکین درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره این که بشار اسد بخشی از دولت انتقالی نخواهد بود ، گفت: این برداشت آمریکاست.این اظهارات منعکس کننده بیانیه ژنو درباره بشار اسد نیست. این مسئله به طور مستقیم در بیانیه ژنو مطرح نشده است. از این رو اگر بخواهیم یک فرصت واقع بینانه برای حرکت رو به جلو ایجاد کنیم ،باید ابتدا مسائل را حل و فصل و زمینه توافق بین دولت و مخالفان را فراهم کنیم.