موضوع نشست دومین روز مذاکرات ژنو

به گزارشافکارنیوز،پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: هیات‌های اعزامی دولت و مخالفان سوریه امروز در دومین روز از مذاکراتشان در ژنو در خصوص پرونده‌هایی چون کمک‌های انسانی، بازداشت شدگان و ربوده شدگان سوری گفت‌وگو خواهند کرد.

این در حالی است که دو طرف روز شنبه نیز نشستی رو در رو را در مقر سازمان ملل در ژنو به مدت سه ساعت با حضور اخضرابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برگزار کردند که بنا به گفته برخی منابع مذاکرات روز اول نتیجه‌ چشمگیری به دنبال نداشت.

ابراهیمی نیز در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن اقرار به اینکه مذاکرات بسیار " دشوار " است، اوضاع را " سخت و پیچیده " توصیف کرد.

ابراهیمی در خصوص دو جلسه‌ای که صبح و عصر روز شنبه برگزار شد گفت: ما دستاورد زیادی به دست نیاوردیم اما به تلاش خود ادامه می‌دهیم چرا که وضعیت بسیار پیچیده و دشوار است.

در همین حال عبیده نحاس، یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد: با نظام سوریه برای وارد کردن کمک‌های انسانی به شهر حمص توافق کردیم و مذاکرات برای وارد کردن کمک‌ها به این شهر ادامه دارد.

وی افزود: به زودی نشستی میان نماینده سازمان ملل در دمشق و استاندار حمص جهت تسهیل روند کمک‌رسانی به این شهر برگزار خواهد شد.

علاوه بر این نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة اعلام کرد که " صد درصد " از تشکیل دولت انتقالی در سوریه حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: برگزاری نشست بین‌المللی با مشارکت نمایندگان ۴۵ کشور و سازمان جهان در حقیقت دستاورد بزرگی برای حل بحران سوریه به شمار می‌رود.

العربی در ادامه خاطرنشان کرد: ابراهیمی در برگزاری نشست سه جانبه با حضور هیات‌های دولت و مخالفان سوریه موفق شد و قصد دارد که نقشه راهی را به دو طرف ارائه دهد که شامل دستور کارها و گام‌های بعدی در حل بحران سوریه است.

از سوی دیگر لوی صافی، سخنگوی هیات مخالفان سوریه در ژنو۲ گفت: مذاکرات روز شنبه و امروز(یکشنبه) با هیات اعزامی نظام سوریه در حقیقت زمینه سازی برای مذاکراتی است که در خصوص تشکیل دولت انتقالی آغاز خواهد شد.

صافی ادامه داد: صحبت در خصوص تشکیل دولت انتقالی از فردا(دوشنبه) آغاز می‌شود و مذاکرات برای گشودن گذرگاه‌های انسانی و پرونده بازداشت شدگان در حقیقت آزمایشی برای حسن نیت نظام سوریه است.

از سوی دیگر یک منبع در هیات سوریه در ژنو ۲ تاکید کرد که دو هیات از طریق ابراهیمی و نه به شکل مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود به شبکه المیادین گفت: دو طرف ابراهیمی را برای انتقال اظهاراتشان به یکدیگر واسطه قرار دادند و به صورت مستقیم مذاکره نکردند.